måndag 30 april 2012

Maststöttning på Havsfidra

Det händer ju ibland att man får lite olika frågor.

Fick ett meddelande via Fendern.se angående maststöttningen på havsfidra. Svarade på meddelandet och skrev ett inlägg på Fendern för att kunna bifoga en bild.

Lika bra att lägga in svaret här med fast kanske lite fördjupat, så jag har koll ifall frågan kommer upp igen.



Hej Toaen.

Förra året skrev jag ett inlägg om att segla över atlanten och båt beslutet blev en havsfidra, med dina inlägg bestämnde jag mig för denna båt.

Jag läste dock att du skrev något om att masten eller det man fäster den till skulle vara svagt och behövde arbete. Har inte någon erfarenhet om sånt än, precis samlat upp pengar och ska nog köpa en fidra. Blev dock lite rädd efter jag läste det du skrev om masten (dock om jag förstår att båten är byggd av kompetent kraft).

Konkret: vad innebär arbetet med masten om man vill bege sig ut tills havs ?

Tack i förhand!
Hej

Som med alla båtar där masten står på däcket är stöttningen under däck oerhört viktigt. En rigg skall ju för att vara optimal spännas in med stora krafter. Men jag har aldrig spänt upp riggen på min havsfidra så mycket som man bör göra enligt rekomendationer.


Se mitt blogginlägg angående mast och riggtrim. Thallatha: Mast & riggtrim hos SXK





















Maststöttningen på havsfidran  består av de två skotten som skiljer förpiken från salongen. Jag satte upp två träreglar och pressade in dem mellan överkant innerlinen för kojbotten och den balk som sitter för om skottet i innerlainen för rufftaket. Har för mig att jag satte en domkraft och en planka i centrum på balken och pressade upp balken en aning. Sågade till och pressade in och skruvade fast två träbitar ca 50x50 mm på var sida om öppningen. När jag sen spände upp riggen ganska hårt, sjönk rufftaket bara 10 mm. Tidigare hade jag kunnat spänna ner det hur mycket som helst medan de två skotten böjde sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar