tisdag 8 maj 2012

Sänka durken?

Det kom ett mail

Hei,

Jeg har med stor interesse lest en del på din blogg om den gamle Fjord 28. Jeg har aldri eid eller seilt i en, men jeg var nære ved å kjøpe en i 2005 da jeg og min kone flyttet hjem til Oslo. Dessverre ble båten solgt før vi kunne by på den, og vi endte derfor opp med en Jeanneau Fantasia i steden. 

Av utdanning er jeg imidlertid skipsingeniør, og min kone er arkitekt, så den gamle 28 er definitivt en båt som appellerer til oss.

Jeg har imidlertid et spørsmål som kanskje du kan besvare:

Ville det vært mulig å senket dørken i salongen / byssa? 

Jeg forstår det som at du har hevet dørken for å få plass til en motor uten hydraulisk gir, men da jeg er 199cm høy er ståhøyde alltid et problem i båt (selv 70 fotere har jeg vært inne i der jeg ikke kan stå rakt).


Ståhöjden i min Fjord 28CS är ca 190 cm. Jag valde att höja durken 12 mm plus heltäckningsmatt. Så 188 cm blir det ungefär kvar. Själv är jag 192 cm, så jag får inte riktigt ståhöjd. Men fördelen med att få bort hydraldriften tyckte jag var värd priset av ett par cm lägre ståhöjd.

Jag har kollat och mätt på båten och jag anser att det går att sänka durken ca 10 cm utan att bygga om Dieseltanken om man bara sänker durken framför pentrybänken och låter dinetteten vara oförändrad. Dvs durken i dinetten blir 10 cm högre än durken framför pentryt. Rufftaket är ju välvt så det blir nån cm lägre vid pentryt och nån cm högre närmast dinetten. Det skulle gå att ta bort skivorna i taket och klä glasfiberlaminatet med en inredmingsmatta. Det skulle göra en styv halv cm.

Om man bygger om tanken genom att tex sänka locket kan man få större sänkning av durken, men det är ju också en del mer arbete - om än inte så väldigt mycket.


Kranen som är inringad med en pil flyttas undan. Till andra sidan vinkeljärnet.

De två inringade fästjärnen på tanken på bilden ovan är bultade till skotten med genomgående  bultar. 


Om man borra hål som markerats på bilden ovan och fäster vinkeljärnet till skottet med tre kraftiga plåtskruvar kan man ta bort den genomgående bulten och kapa vinkeljärnet ungefär vid linjen

När man kliver ner i däckssalongen från sittbrunnen är avståndet från tröskel till durken 66 cm. På mitten av detta avstånd sitter ett trappsteg. Durken i sittbrunnen sitter dock 12 cm lägre än tröskel.
Sänker man durken bör man sänka trappsteget så att det harmonierar. Jag skulle tagit hänsyn till att durken i sittbrunnen sitter 12 cm lägre än Tröskeln, vilket inte görs idag. Det är relativt lätt att sänka steget. Det sitter med ett par bultar i dinettens bänk, men med vanliga skruv i skåpet närmast dörren. Inte helt enkelt att skruva loss då man inte kom åt att se. Monterade tillbaka fotsteget med rostfria vangsbult.



Skulle föredra att sänka durken inom det markerade området på ovanstående skiss, då det är relativt enkelt att genomföra


Skulle också behålla de befintliga vinkeljärnen som durken vilar på idag.

Kapa två vinkeljärn som går tvärs och kapa ner lite på de två tvärgående skotten. Efter att ha monterat två längsgående vinkeljärn som den nya durken vilar på, återmonteras större delen av de bortkapade vinkeljärnen på det kapade skottet.











På skissen ovan är
Blå vinklar - befintliga längsgående vinkeljärn
Röda vinklar - nya längsgående vinkeljärn som den sänkta durken kommer att vila på
Helfyllt blå - de bortkapade vinkeljärnen som monterats på skotten på en lägre nivå
Brunt - någon form av teakplyfa eller dyligt för att få en snygg avslutning till befintlig inredning

Detta är väl det som jag får som spontan reaktion i fråhasn att sänka durken i en Fjprd 28CS,

Att sänka durken enligt denna idé är ett mindre jobb det var för mig att höja durken och bygga nytt motorum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar