fredag 27 april 2012

Sjökortsfack

När jag köpte Thallatha fanns det en utdragbar låda under bordet i däckssalongen. Lådan passade till ett vikt sjökort och därmed också till båtsportkort. Misstänkte att det var sjökort den var avsedd för, och jag har förvarat mina där. 

Benet som höll uppe bordet var skruvad i durken och det gick inte att ta upp durken utan att lossa och ta bort bordet. Nu gjorde det inte så mycket för den durken täckte större delen av dieseltanken och tre batteri. När jag la ny durk efter motorbytet hade benet hamnat mitt på motorumsluckan och jag hade fått ta bort bordet varje gång jag skulle komma åt motorn. Så kan man ju inte ha det.

Tog bort lådan och flyttade benet så att det hamnade mellan de två durkarna. Sågade ut i durkarna så att benet stod på trälisten under durkarn. I samma nivå som tidigare.












Eftersom benet kom längre in under bordet ville det tippa när man belastade ytteränden. Borrade ett hål i varje fäste vid bordläggningen och drog i en skruv rakt in i trät. Det blev stabilt och bra. Men lådan till sjökoten fick förståss inte plats.













Det var ju synd för sjökort är ju alltid lite problematiskt att förvara. Sen vill man ju ha med sig lite sjökort över närområdena. Seglar man i Bohuslän är ju sjökort för Västkusten, Danmark och åtminstone Norska Sörlandet det man vill ha med ombord. Kom på en snilleblixt. Det facket under aktra sittbänken som jag gjort mindre hade rätt storlek.













Monterade ett par lister av 30x30 aluminiumvinkeljärn som lådan kunde vila på. Hade en lagom bit kvar. På det aktra skottet en 22 mm list under den befintliga listen att sätta ett par gångjärn på och ytterligare ett par små vinkeljärnsbitar som stöd för hela konstruktionen.

Det var kul att plocka i sjökorten. Fanns ett gammalt kort över Göta älv också och några översiktskort förutom dom jag räknade upp tidigare. Kul med ett jobb som blir klart på ett arbetspass. Det var länge sen jag upplevde det. 

Förvaring i tre nivåer. Överst sjökort. Under det hade jag tidigare verktyg och liknande. Underst reservmaterial av "bra att ha" karaktär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar