söndag 26 februari 2012

Oljetankigt

Veckan när motorbytet pågick blev allt för intensiv för en trött gammal gubbe som mig. Lyckades i alla fall göra det som jag kunde göra av kringjobb medan båten låg ute vid Olofssons Marinteknik. När Thallatha åter låg på sin vinterplats gick arbetet helt i stå. Var visserligen nere och tittade till henne varje dag och fixade lite med min dränkbara länspump för att tina isen, så jag kunde få båten att ligga ordentligt på platsen. När jag bröt mig in hade isen tryckt Thalltha mot bryggan så inte ens fendrarna fick plats mellan båten och bryggan. 

Att båten av någon anledning skulle sjunka behövde jag inte va orolig för. Det var lågvatten, och hon stod som vanligt med kölen mot den sten som ligger i den yttre delen av platsen. Trotts att man försökte muddra på platsen fick man inte bort stenen. Möjligtvis är det hälleberget. Då det är en mycket lugn och skyddad plats och det dessutom ligger is, så finns det ingen risk att båten skall sätta upp och ner på grundet. Hade det varit så på min sommarplats så hade det varit omöjligt att ligga där utan att få skador på kölen.

Det tog en styv vecka innan jag återhämtat mig så pass att jag kunde göra nåt ordentligt. Hade under tiden, med länspumpens hjälp tinat bort så mycket is att jag kunde förtöja Thalltha ordentligt på platsen. Började lite på Fredagseftermiddagen att rigga till min NOA-ställning som underlag för den nu traditionella täckningen av sittbrunnen. 

Täckningen består av, förutom delar av En NOA-ställning, några plaströr, ett antal mer eller mindre ruttna brädor och två uppslitsade presenningar samt en massa polysplittlina. En del buntband, eltape och montageskruv med stora gula brickor av ett gammalt kabelskydd ingår som fastsättningsmaterial.

Det går allt lättare att montera det hela, även om det med åren blivit en förskjutning mellan presseningarna så att slitsarna i min, från början perfekt täckta ingång, kommit mitt för varandra. 

Fick i alla fall klar täckningen  över sittbrunnen på Lördagen. Jag har ju en hel del jobb att göra i det gamla motorummet som ligger under durken i sittbrunnen. Dels slipper man ju att sitta ute om det regnar eller snöar och dels behåller man ju en del värme i "uterummet" med de dubbla pesseningarna.

Det blev inget gjort på båten under veckan som gick, även om jag hade vissa ambitioner och var nere och tittade till henne varje dag. På lördagen var det åter normalvatten, eller kanske till och med lite över det normala och Thallatha flöt fritt från grundet. Det blir en viss skillnad som syns på bilderna.

På fredagseftermiddagen kom jag i alla fall igång med lite arbete. Oljesanering i det gamla motorummet. Denna kladdiga, äckliga hydralolja. Plockade upp allt som låg löst i det gamla motorummet. Skräpet, en del oljebenängt, la jag i dubbla sopsäckar. Den vattenblandade oljan som fanns på kölen öste jag först upp med en vanlig ösa, sån som man har för att ösa båtar, och öste ner det i de plastdunkar jag skaffat för ändamålet. Den röda ösan syns till höger i bild intill den enkla pumpen som jag använde när det inte gick att ösa längre pga proppelleraxeln. Kom ganska snart på att det var lättare att först pumpa upp oljevattnet i små plastdunkar och sen hälla ner kladdet i de stora.

När allt olljevatten var borta grävde jag bort ett två cm tjockt lager av oljeblandat skräp, sand, sågspån mm från kölen. Kölfickan hade i alla fall den distinkt lägsta punkt, där länspumsledningen med sin helt igensatta sil slutade, eller kanske rättare sagt började. Kapade bort den stenhårda slangen från 1979, får ersätta den med en ny när det är så dags. Avfetta och skölja med varmt vatten i hela motorummet, sen ösa och pumpa ur. Arbetet med saneringen fortsatte på lördagsförmiddagen och det var ganska skönt när jag kunde avsluta med att tvätta över ytorna med rikligt med Yes - blandat vartten. Ännu skönare var det när jag kunde bära iland mina dunkar med oljeblandat vatten och säcken med skräp för vidare transport till soptippen, eller som det heter idag - återvinningstationen.












Det fanns ju en massa prylar monterade i det gamla motorummet. Kabelstammar, slangar, oljerör mm. Började lördafsefftermiddagen med att plocka bort så mycket som möjligt. Tycker det är bättre att ta bort så mycket som möjligt och sen montera tillbaka sånt som behövs, så att man får lite struktur på det hela. Kabelkanal var ett ord som dök upp som en tanke i skrivande stund.

Sen fortsatte jag att kapa bort delar av den gamla motorbädden. Ville ju ha ner tanken så lågt som möjligt.


När jag låg ute på Smögen fick jag låna en FEIN MultiMaster av Anders för att kapa bort skott och börja ta bort på den gamla motorbädden. Hur jag klarat mig i livet utan en dylik maskin kan jag nu inte förstå, så jag köpte mig en egen. Dessvärre får ju bladen en del stryk och ganska snart gav det enda bladet jag hade i båten upp. Dags att åka hem och dricka kaffe.


Maskinens låda hade råkat hamna hemma i garaget och i den fanns ytterligare ett par blad. Jag behöver ju ha långa vilopauser mellan mina arbetspass, men efter kvällsmaten kunde jag inte hålla mig - jag måste bara ner i båten och kapa på den gamla motorbädden. Fick kapat bort så mycket som det nog behövs. Missade tyvärr bara den första låten på Melodifestivalen från Leksand. Kanske en av de bättre. Man kan ju inte sträcka ut ett arbete hur länge som helst. Synd att det inte var den uppblåsta Björn Ranelids tramslåt. Efter att ha hör den börjar jag tycka att vanlig rappmusik på Rinkebysvenska, som jag tidigare inte alls uppskattat, är riktigt bra.

Det tog en hel vecka innan jag kom igång med båtjobb i båten igen. Dunkarna med oljesöl förpassades visserligen till "soptippen" på torsdagen.

På fredagen hjälpte kompisen Stefan, som jobbar på Olofssons Marinteknik, mig att göra en enklare konservering av den gamla motorn och att lasta den på en släpkärra för vidare transport till min bod. Ett arv efter min morfar. Vad jag skall göra med den gamla motorn är inte helt klart, men det finns ju vissa tankar.

På Lördagsförmiddagen lyfte jag ner tanken och kollade hur uttager i motorbädden hade blivit, ganska skapligt. Rirtade på en linjen med hjälp av tumstocken och en nyinköpt märkpenna med gult stift i framkant på tanken. Vill ju att tanken ligger ann med framkanten mot resten av motorbädden på bägge sidor. Tanken rymmer ju 145 liter olja och med själva tanken blir det nog ca 170 kg totalt. Det är ju bra om tanken har så bra stöd i framkant som möjligt. Skulle man gå på grund i 8 knop är det ju åtskilligt med levande kraft som frigörs bara av oljetanken.

När jag är klar med att modifiera den gamla motorbädden så att den passar till oljetanken skall Anders svetsa på några fastsättningsplåtar och göra lite andra modifieringar på tanken. Konstaterade också att avstängningskaranen till kylvattenintaget till motorn inte har en optimal placering. Den får antingen va öppen eller stängd när jag fått tanken på plats. Så  kan man ju inte ha det, så det blir att flytta den till det nya motorrummet så snart som möjligt och plasta igen det gamla hålet. Det var bara två år sen jag flyttade den till den nuvarande platsen och plastade igen det gamla hålet. Jaja - "man skall inte gråta över spilld mjölk" och det är ju bättre att ha avstängningskranen till kylvattnet i motorrummet.

Min FEIN MultiMaster har ju en mängd olika tillbehör när det gäller kapning, slipning och polering, Provade slipa med den grova plattan som var med. När man är van vid maskiner som avverkar lite så var det bara bortkastad tid att slipa ren galsfibern på den gamla motorbädden från topecoat. Tog en tidig middag och åkte hem och hämtade min lilla Flex. Med Flexe´n och en lamellrondell gick det betydligt snabbare och blev mycket bättre än med MultiMaster´n.


Den gamla motorbädden bestod ju av flera lager plywood som var ihoplimmade till en balk och sedan överplastad. Då trät är bart nu efter att jag kapat i balken så skall jag plasta över de öppna ytorna. Dels som skydd för trät, men även som lite förstärkning av balken. Stöttan under masten står ju på främre delen av den gamla motorbädden.












Efter att ha plockat upp allt löst, damsugit upp mycket av slipdammet och sköjltöver med vatten började det åter bli lite drägligt i utrymmet under sittbrunnen. Tvättade av alla ytor jag kom åt med Yes och varmt vatten. Det blev en väldig skillnad.

Om man jämför bilderna ovan med de längre upp, så syns det på den vänstra bilden att det förutom att väggen blivit väldigt mycket renare även att allt som satt där är borta. På den högra syns det kanske inte lika tydligt att jag har sanerat för en hel del kablar och annat "purgas".

Nästa moment är att plasta på den gamla motorbädden, men det får anstå en 14 dagar. Bra att det får torka ordentligt.

I slutet på veckan åker jag till Stockholm. Har planerat in en styv semestervecka i samband med båtmässan. Nu skall jag inte tillbringa hela veckan på båtmässan, men en eller kanske två dagar. Kryssarklubben har en massa intressanta seminarier. Sven Yrvind är på mässan på Torsdag. Han är visserligen på Båtmässan första helgen och på Vildmarksmässan, som går parallellt, andra helgen  man jag vill ju bara gå på båtmässan på vardagar när det inte är så mycket folk, så då är det torsdag som gäller. Får se om det blir någon ytterligare dag tidigare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar