onsdag 8 februari 2012

Ny motor

Fixa till hydraldriften var ju ett måste. Dels pga att den tappat kraft de senaste åren och att det läckte ganska mycket hydralolja. Sen var ju frågan, gick det att få in en ny motor under durkarna i däckssalongen med en rak axel till propellern. Anders Olofsson, innehavaren av Olofssons Marinteknik http://www.marinetec.se/ var ganska säker på att det skulle gå. Han hade varit ner i Thallatha ett par gånger och mätt.

Det hade ju varit bra att slippa ifrån hydraldriften och renoveringen av den samma. Det drar ju snart iväg med pengar för renovering. Sen är det ju en gammal motor från 1979 som sitter i Thallatha, och den skulle egentligen behöva bytas. Med en ny motor skulle jag inte behöva tänka på den saken de åren jag har kvar att segla.











Började med att tömma tanken för dieselolja. 65 liter blev det i mina tre jeepdunkar och sju 5-liters plastdunkar.











Medan jag kapade av aluminiumvinkeljärnen  som durkarna vilade på och monterade ur tanken, städade seglarkompisen Erik Olsson ur akterruffen. Akteruffen har under de två senaste vintrarna blivit ett ställe dit jag slängt in all möjlig bråte. På bilden har Erik hittat kapellet till ratten.













Efter att ha demonterat hydralmotorn var det dags att kapat ner delar av skottet mellan det mittersta facket under däckssalongen där oljetanken stod och det aktersta facket där  hydralmotorn suttit. Nästa trevliga arbetsmoment var att sanera för hydralolja. Pumpade upp det som fanns på kölen. Avfettade och sköljde med vatten två gånger och pumpade upp i plastdunkar, som när de var fulla transporterades till soptippen. Tvättade med JES och varmt vatten två gånger. Efter att jag pumpat och torkat upp vattnet andra gången var det så ren det kunde bli. Satte ett oljefyllt element på kölen för att torka upp.

När jag kom ner till båten nästa dag hade Anders slipat av "kölsvinet" och målat över utrymmet med en ljusgrå topecoat. Han hade tillverkat förlängning av motorbädden av ett par kraftiga aluminiumplåtar medan topcoaten torkade.














Skruvade loss alla anslutningar och även den gamla motorn. Anders lyfte ur den med trucken och lyfte i den nya motorn som monterades på den förlängda motorbädden.












Den gamla propelleraxeltätningen byttes mot en av modernare snitt. Dock var den första Anders fick hem skadad, så bytet fick ske lite senare. Gott att slippa "hylsefede" och att dra några varv på fettpressen när man lagt till för dagen. Något som jag ofta har glömt. Vad den genomskinliga plastslangen har för funktion har jag inte koll på - jag får fråga. Den är kanske till för att lufta av hylsan!?












Min gamla fina propeller skulle ju absolut bytas ut. Anders påstod att den gick åt fel håll. Jag har då aldrig märkt att den gått åt fel håll. Nej - den verkliga anledningen var nog att den gamla inte var tillräckligt blank och fin. (här skulle jag infogat en smylies om jag bara kunnat)












Thallatha är ju besvärlig att lyfta med mobilkran och "ok" pga att masten sitter i sittbrunnen. Men med gaffeltrucken var det inga problem. Anders lyfte båten upp ur vattnet några gånger för att byta propeller, ny axeltätning och ett ny bordgenomföring för avgasröret.

Oljetanken skulle ju monteras på den gamla motorns plats. Den tog mer plats än motorn hade gjort och jag bestämde mig för att fälla ner den i den gamla motorbädden, som syns på bilden ovan till höger. Det var ett styvt jobb och jag hade nästan bara börjat när Anders hade kopplat in ny avgasledning med ny ljuddämpare, kylvatten, el och bränsleledningar  provisorisk till en reservdunk och det var dags att provköra.











Isen hade börjat lägga sig i Tobbakshålet, som syns på bilden som jag tog när jag kört tillbaka Anders efter provturen.  Vi bestämde att gå till Springet på provturen. Det hade varit 14 minusgrader på natten och hade vi legat kvar några dar hade vi kanske inte kommit ut.

Det är ju ganska grunt i den smala rännan och jag var lite rädd om spadrodret. Skulle man backa på med rodret om vi vände så kan det ju genererat en del jobb. Vi backade oss ut genom isen så långt att vi kunde vända, utan risk. Det kändes ganska skönt att se Tobakshålet försvinna akterut.

Motorn spann på fint och Anders kollade att allt  va som det skulle. Jag hade ju i princip kopplat bort allt elektriskt och bara kopplat in startbatteriet provisorsiskt, så det gick inte att vare sig få igång loggen eller plottern, men Thallatha gjorde säkert teoretisk maxfart. Så fort har hon inte gått för motor sen jag tog över henne.

Vi la till vid min ordinarie plats och kompisen Stefan, som jobbar för Anders, hade tagit min bil och kört för att hämta oss på Springet. Det är ju ungefär en halvmil att gå till Anders verkstad och det var inte speciellt lockande med tanke på att det var runt 10 minusgrader.

Det återstår lite arbete för Anders del. Nån reglagevire måste bytas. Jag har ju motorreglage både inne och ute och en växel som kopplar ihop de bägge reglagen. En av vajrarna var skadad och fungerade inte tillfredsställande. Sen får han hjälpa mig att svetsa på några nya fästen på oljetanken, så att jag kan sätta fast den ordentligt. Men det är ju ingen brådska och jag får ju se till att tanken hamnar i det läge som jag vill ha den.












Isen hade börjat lägga sig längst in i Springets småbåtshamn och jag tog mig med en viss möda in till den lånade vinterplatsen. Hans Olsson, som har platsen, har ju även den närmsta sjöboden och jag monterade ett uttag på utsidan boden som går över en egen elmätare. I princip har jag ju tillgång till så mycket ström som jag behöver. Vet hur mycket jag gör av med och kan betala Hans det strömmen kostar.

Det kändes ganska skönt att förtöja på vinterplatsen, annsluta elen och sätta på ett par elektriska element. Det skall ju bli kallt några dar. Skall täcka sittbrunnen som jag brukar. Har ju en del jobb i det gamla motorummet att göra, och då kan det va skönt att ha sittbrunnen täckt, så att man får ett extra rum och kan jobba lite skyddat och kanske behålla lite av värmen.

Skall sanera bort alla onödiga ledningar och andra saker. Tanken skall på plats och batterierna skall flyttas till det gamla motorummet för viktens skull. Thallata har blivit en aning framtung sen den gamla motorn lyftes ur och en mycket lättare monterades långt fram.

Sen visade det sig att motorn fick plats under durkarna enligt de mått som fanns. Dessvärre stack det upp en tempgivare och även "gasreglaget" över det måttet så jag måste göra en "mindre justering"av durkarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar