torsdag 12 maj 2011

Över ens

Hade ett ärende ner till båten i går kväll för att kolla lite. La mig på kojen i förpiken en stund medan jag funderade. Det är något speciellt att lägga sig i båten. Förstår egentligen vad det är. Men något visst är det.

 Ett par av mina arbetskompisar har haft lite större båtar. För några år sen ringde jag till en av dem på hans jobbartelefon. Han brukade alltid svara på den antingen han var i tjänst eller inte. Efter att ganska många signaler svarade en mycket sömnig man. Han hade gått ner i båten och lagt sig på kojen precis som jag - fast han hade somnade.

Medans jag låg på kojen hörde att ett par fiskebåtar kom in i hamnen och lägg till vid kajen på andra sidan. Jag kände det också i viss mån när de gick förbi. Förr fanns det ju massvis med fiskebåtar i alla hamnar. Nu finns det bara några stycken kvar. Några enstaka på Smögen som ligger i Nya Hamnen. Ett par på Hasselösund, nån i Väjern. Ingen i Gravarne. Där låg man, när jag var ung, i tre hamnbasänger.  Den hamn där det ligger flest fiskebåtar nu för tiden är i hamnen på Fisketången, men inte mer än en handfull. Förr i tiden var det fullt med båtar i hamnen och det låg en hel del på "bryggan" på andra sidan samhället. När man skulle och jobba på fiskebåtar som hörde hemma på Fisketången var alltid fråga; "Ligger dom i hamnen eller på bryggan". Bryggan var Ångåtsbryggan i Tångenrännan, där det står 5 kn på sjökortsbilden nedan.











När jag hade funderat klart och skulle gå hem, hade det hunnit att bli ganska mörkt. Om jag aldrig varit nere vid båten när det varit så mörkt under de två somrarna som jag legat på min nuvarande plats kan jag inte säkert säga. En sak som slog mig var inseglingsfyrarna. De lyste så oerhört starkt. Det kan ju också tänkas att man satt i starkare lampor. Thallatha ligger nästan i enselinjen. Om nån skulle envisas med att hålla enselinjen även efter att man kommit in i hamnen, finns ju en risk att man blir påkörd. Men den risken är ju ganska liten.

Fiskebåtarna går nästan aldrig in farleden in i hamnen i sin helhet. Man går sydost om Klåvholmen och i rännan mellan Klåvholmen och det lilla skäret och bränningen öster därom. För dom större fiskebåtarna kan det inte va så mycket mer plats än att de precis kommer igenom. Ja den vägen går väl nästan alla som skall väster eller norrut, så även jag. 

Sommartid ligger det en pontonbygga mellan fastlandet och Klåvholmen, som hindrar genomfart norr om Klåvholmen. Trots att det är en minimal omväg att gå runt Klåvholmen, känns det lika skönt varje gång pontonbron är borta och man kan gena genom Tångens badplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar