söndag 15 maj 2011

Muggebigge

Ja man kan få många konstiga associationer.

Att ha varit scout och scoutledare i många år har naturligtvis satt sina spår - därav rubriken. Ett visst båtintresse gör ju inte saken bättre.

Var en sväng om Hasselösund i går eftermiddag. Många vet säkert inte var Hasselösund ligger. Det visste inte en arbetskompis från Hamburgsund heller. Fast han jobbat på elverket i Sotenäs väldigt länge.

Han kom och berättade att han tyckte att Smögare var några "snodiga" personer. Han hade varit i ett hus som ligger på Kännevägen, med postadress Smögen. Plötsligt hade mannen i huset sagt; "nu får du klara dig själv för jag skall åka till Smögen". När arbetskompisen berättade detta sa han lite frustrerad; "men han va ju på Smögen".


Jag var då tvungen att tala om hur det låg till. Kännevägen ligger i ett samhälle som heter Hasselösund och detta samhälle ligger på en ö som heter Hasselön. Hasselön är ihopbyggd med grannön Smögen med en smal vägbank vid Nya Hamnen. Nya Hamnen är en bredare del av sundet mellan Hasselön och Smögen. Att sen såna som inte har en aning om detta förhållande, och kanske många därtill, kallar bägge öarna för Smögen är en annan sak. För en äkta "Sunnare" är Hasselösund definitivt inte Smögen. Inte för mig heller, trotts att jag är "Bäckevigare". 

Jag var alltså på Hasselösund. Det passerade ett antal båtar. De flesta såg jag som vanligtvis inte, det finns ju en sån massa båtar och de flesta är för mig helt ointressanta. Så kom det en segelbåt av mahogny seglandes på storseglet. Konstigt - den la jag märke till genast.

Kompisen Stefan´s FinGal Rosa II i förgrunden och Roparebacken och ABBA´s Hagabergsfabrik i bakgrunden.

Mahognybåten gick in mot Hasselösund. Jag trodde de skulle lägga till  eller ankra på svaj. Det är ganska vanligt att båtar ankrar i bukten norr om Hasselön. Bukten bär ju det ärevördiga namnet Kungshamn. Det är  efter denna ankringsplats som de sammanslagna samhällena Gravarne&Bäckevik och Fisketången tagit sitt nya namn.

Att  Stefans FinGal kom med i förgrunden på de bägge bilderna får vi väl stå ut med. Rosa II är ju en grann båt, speciellt efter att Stefan målat, det tidigare solblekta, ljusblå överbygget, vitt.











Man tog ner storseglet och beslog det. Med den digitala tekniken klippte jag ur och förstorade båten ur bilden till väster. En grann båt. När jag tittade efter båten en stund senare var den borta. Fick se hur den för motor försvann mellan Grindholmen och Stenshomen för motor, på väg norröver.

En mahognybåt med ruff. Därav rubriken. I scoutsammanhang sjungs det många sånger med udda texter tex vid lägerbål. "Muggebigge" är en av dem.

G                 
Mugge Bigge Mugge Bigge tuff, tuff, tuff, 
    D7            G
mahognyskrov med ruff, ruff, ruff.
                   
Mugge Bigge, Mugge Bigge tuff, tuff, tuff,
   D7              G
det är min seglar sång.
A7
Ut jag styr, så skummet yr
                      D7
vågorna gungar och vinden vänder.
   G
Mugge Bigge Mugge Bigge tuff, tuff, tuff, 
   D7             G
mahognyskrov med ruff, ruff, ruff.

Mugge Bigge, Mugge Bigge tuff, tuff, tuff,
    D7             G
det är min seglar sång.
 
Här i en något annorlunda  version än den jag är van vid. 
Men gänget som sjunger den är nu namnkunniga 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar