måndag 16 maj 2011

Oljetanken

Sen jag köpte min motorseglare Thallatha för tre år sen, har jag funderat på att göra ren bränsletanken, men aldrig kommit till skott förrän för några dar sen. Båten är från 1979 och bränsletanken lika så. Att den tidigare ägaren gjort ren tanken betvivlar jag och det är möjligt att den inte rengjorts sen den var ny.

Man har ju hört talas om många som fått stopp på motorn på de mest olämpliga ställen pga skit i tanken, som satt igen filtren. En i min 24-timmars besättning fick stopp mitt emellan Skagen och Smögen pga skit i tanken, Nu va de två båtar i sällskap och det hela ordnade sig. En annan bekant fick stopp utanför Tjurpannan - det värsta stället vi har på Bohuskusten. Även den incidenten gick bra, men denna gången pga Sjöräddningen.

Själv fick jag stopp i kranen som sitter på tanken, under min seglats till Limfjorden 2008. Hade antagligen tappat en lite bit trassel i tanken när jag jobbade med den och trasselsudden satte sig i kranen och stoppade flödet av olja ganska ordentligt. Tanken hade jag byggt om och flyttat under vintern innan så den var i övrigt ren för skit.

RME´n (rapsolja) är ju  godkänd upp till 7% inblandning.  RME inblandningen är också skattereducerad för oljebolagen. Det som spelar roll är att den är lite dyrare att tillverka just tack vare inblandningen. Dock är det bara upp till 5% som man får skattereducering. Än så länge finns det inga oljebolag som blandar in mer än dessa 5%. Det blir alltså dyrare att tillverka i så fall. 

För att få denna bakteriertillväxt så behövs det både vatten och bakterier. Bakterierna är levande organismer som behöver vattnet för att växa i antal till en sörja. Det behövs väldigt lite för att en ny bakterietillväxt sker. Så det finns ett par olika saker som kan förorsaka problem - vanlig skit och bakterier.

Nu hör jag inte till den oroliga typen som går och bekymrar mig för allt som eventuellt skulle kunna hända. Stackars människor som har det på det viset - att oroa sig för allt. För mig inträffar saker och ting när det inträffar och jag får lösa problemen efterhand när de uppstår. Jag har har haft segelbåtar med dieselmotor sen 1974, men jag har faktiskt aldrig gjort ren nån tank, mer än när jag flyttade tanken på storfidran. Har heller aldrig haft nåt problem med skit i tanken, mer än trasselsudden 2007 - och det var ju mitt eget slarvfel.

I fjol vinter körde jag mycket med dieselvärmaren i stort sett hela vintern. Hur mycket dieselolja jag fyllde på via femlitersdiunkar från bensinstationen (40 liter åt gången) vill jag bara inte tänka på. Dessutom rasade det ner snö från däcksalongens tak och rätt ner i tratten medan jag fyllde på oljan några gånger.












I sommar har jag köpt olja utan nån iblandning, men man har ju funderat på hur det ser ut nere i tanken. Det var med spänning jag skruvade av manluckan och pumpade ur de ca 15 litrarna som fanns kvar i tanken. En del skit kom upp när jag pumpade kunde jag se via den genomskinliga slangen. Det som fanns kvar svampade jag upp. Blev glatt överaskad att det var så lite skit i tanken. Tyvärr glömde jag att ta en bild innan jag torkade ur skiten med svampen, men det var nästan ingenting.











Den skiten som syns på bilden sitter så fast i tanken att det behövs mer våld än med en svamp och en  trasa för att få bort det. Alltid trevligt att få glada överraskningar. Så småningom skall jag byta filter på motorn och fylla på diesel utan nån iblandning av RME. Dessvärre är det så mycket annat som kommer emellan och försinkar båtjobandet. Det var i alla fall väldigt skönt när jag kunde skruva tillbaka manluckan och veta att det inte finns nån skit som ligger och skvalpar i tanken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar