torsdag 23 december 2010

Ensamsegling

På Maringuiden skapade någon för ett tag sen en tråd med rubriken "Funderingar kring ensamsegling"

Jag har ensamseglat sen början av 1990-talet, så ämnet ligger mig varmt om hjärtat. 

I tråden rekommenderades boken "Ensamsegling" av Erland Kruckenberg. Läste boken för ett antal år sen, men den gav mig då inga större aha-upplevelser. Tyckte mest det var gammal "skåpmat". Lånade ändå hem den från biblioteket. Fick beställa den, då enda kvarvarande exemplaret, här inärheten, fanns på Hamburgsunds bibliotek.

Alla böcker går att beställa. Det finns alltid något ex kvar på något bibliotek i Sverige. Här i Sotenäs kostar det inte något att att beställa hem böcker som inte finns på biblioteket (det gjorde det tidigare).

När jag läste igenom boken, med lite andra ögon  än förra gången, fann jag att den var riktigt bra. När jag läste den sist, läst jag den bara "för egen del" och konstaterade att det mesta var sånt jag brukade tillämpa själv. Sånt jag av mina misstag och erfarenheter har lärt mig. Har man seglat i närmare 50 år har man nog råkat ut för det mesta, åtminstone när det gäller kustnära segling.

När jag läste på nytt  med tanke på nån som inte har seglat så mycket, så innehåller boken många värdefulla och vettiga tipps inom de flesta område.  

Baksidestexten säger;

"Det här är en bok för dig som redan kan segla, men som tvekar att ge dig ut ensam med din båt. Boken vill visa hur du kan segla din helt vanliga båt ensam - utan stora eller kostsamma extraarrangemang. Författaren visar på många praktiska anordningar som du lätt kan åstadkomma själv. Du får också tipps om hur du kan få ut mer av din båt - utan att behöva besvära anhöriga, vänner och bekanta, som kanske vill ägna sig åt något annat än segling.

UR INNEHÅLLET
Utrustning; Båtens storlek, Säkerheten,   Jollen,   Motorn,  Roderlås,  Riggen,   Focken,   Storseglet,   Revningsanordningar,   Ankardon,   Tågvirke och fendrar,    Pentryt.

Manövrering; Att ro ut ett ankare,   Att gå från boj,   Att lätta ankar,   Att gå från land,   Att gå från trång hamn,   Att stoppa tillfälligt,   Att lägga bi,   Att reva,  Att slå ut rev,   Att skifta försegel,   Att sätta spinnaker,   Att ankra,   Att fånga boj,   Att gå till land,    Att gå in i trång hamn med båtar i,    Att gå till sin egen plats i trång båthamn,    Att gå in till en okänd strand,    Att navigera,    Att klara blött väder,    Att klara hårt väder,    Att klara kallt väder,    Att klara långa tråkiga vakter."



Det är mycket man skulle kunna skriva i ämnet, men allt väsentligt finns med i boken. Författaren börjar sitt förord med att skriva; "Den här boken är inte skriven för dem som vill ensamsegla över Atlanten eller jorden runt...................Det är bara en liten bok om konsten att segla sin båt ensam, sin helt vanliga båt, i helt vanliga vatten"


Nu är väl boken inte enbart bra för den som seglar ensam, utan kan va lika giltig för den som seglar med en ovan familjebesättning eller andra som inte är invigda i seglingens "mysterium". Det är en liten lättläst bok på 101 sidor, med många teckningar och skisser. Låna den på biblioteket och läs den.

Jag brukar lite på skämt men till största delen med stort allvar säga;
"Det finns tre punkter som är viktiga när det gäller sjömaskap och navigation cool
1. Håll dig alltid kvar ombord.
2. Håll alltid reda på var du är.
3. Akta dig för land - det farligaste på havet är nämligen land."

Jag vill önska eventuella läsare en God Jul och ett Gott nytt år. Förhoppningsvis blir båtåret 2011 ett bättre båtår än 2010 har varit - åtminstone för min del.

1 kommentar:

  1. Hej Tommy!
    Det var jag som startade tråden om "tankar om ensamsegling". Jag lydde ditt råd och fjärrbeställde just den bok som du refererar till "Ensamsegling" av Erland Kruckenberg. Har läst den och har haft ett stort nöje och en stor inspirationskälla av den boken. Just nu läser jag boken "1000 tips för båtfolk" som är minst lika bra för en entusiastisk ensamseglare som dock förhoppningsvis får många besättningsmän och kvinnor med sig nästa säsong.
    mvh Thomas S

    SvaraRadera