måndag 23 mars 2015

Instrumentbyte


Som väl framgått, håller jag på att bygga en panel på rattpiedestalen i sittbrunnen där jag skall ha lite mer instrumen än jag haft tidigare. På båtmässan i Stockholm kom jag fram till att jag skulle flytta ut de två instrumenten jag haft inne vid inre styrplatsen och ersätta dem med en repiter.


Ersätter man två instrument med ett, som i siffror visar det man kan se på de bägge andra, så borde det bli ett hål över, "enligt mitt kolossala sätt att förstå".

Under de första åren jag jobbade på elverket i Kungshamn - Dvs slutet på 1970-talet och början på 1980-talet - fanns det en pensionerad elektriker som bodde på Hovenäset. Han gjorde lite småjobb för vissa Hovenäsbor. En trevlig och pratsam man. Vad han hette har jag faktiskt glömt. 



När vissa frågor diskuterades sa han alltid så; "Enligt mitt kolossala sätt att förstå".




Det satt tidigare en gammal elektronisk "Sumlogg" på platsen där jag har haft mitt logg- och lodinstrument och mitt vindinstrument. Hålet för det instrumentet var mycket större och skulle jag få plats med två instrument var jag tvungen att flytta dem lite i sidled i förhållande till befintligt hål. 

Hade en gammal vit ca 10 mm tjock skiva av nåt plastmaterial som jag sågade till och borrade hål för instrumenten i och placerade på ett så bra sätt som möjligt. Sen fick jag ju ta upp hålen så det passade i det bakomliggande skottet förstås.

Den gamla kompassen inne, som under några år varit den enda fasta magnetkompassen ombord, är lite taskig i balansupphängningen. Man fastnar ofta i den när man går förbi med nåt och den hamnar på sniskan.

Kompassen i fråga syns överst till höger på bilderna till höger och tydligast på bilden ovan. 

När jag bestämt mig för hur jag skulle göra med instrumenten, bestämde jag mig för att byta ut kompassen inne mot en skottmonterad som skulle sitta i det andra hålet.



Nu var ju hålet för den nya kompassen ganska stort, men när jag kollade med håltagningsmallen fick kompassen precis plats på den vita skivan. Klarade faktiskt av att ta det 8-kantiga hålet med hjälp av min Fein multimaster, utan att ta bort ratten.

De svartmålade skruvarna som var med för att sätta fast kompassen, var naturligtvis för korta. Fick åka en sväng till Nordens Skeppshandel och köpa några längre.

Den vita plastskivan har bara suttit klämd mellan skottet och de gamla instrumenten. de tidigare instrumenten och även den nya "repitern" sitter med pinnbultar med greppvänliga muttrar av rattkaraktär på baksidan. 

Med de något längre rostfria plåtskruvarna kunde jag skruva fast kompassen i skottet bakom.

När jag beställde kompasserna - har köpt en lika dan till sittbrunnen - så fick jag den uppfattningen att det fanns justerskruvar för kompensation av kompassen. Men det var tydligen extra tillbehör, som får köpas lösa.

Lät den delen av borrmallen sitta kvar utifall att det behövs kompenseras för deviationen.

Elinkopplingen av repitern var enkel. Det var bara att ansluta befintlig ledning. Ström till belysningen av kompassen får vänta till sedan, det blir ju lite kabeldragning från repitern till instrumenten i sittbrunnen när de kommer på plats.

Jobbet i båten avslutades med dammsugning. Det är inte klokt va mycket skit det blir bara för en liten håltagning. Sen våttorkade jag över stora delar av däckssalongen och la dynor mm på plats.

Jag får ju passagerare på Onsdag när vi skall gå till Hållö. Om nu vädret inte sätter stopp för det. Igår var prognosen ostlig vind 10 m/sek och snöblandat regn och bara nån enstaka plusgrad, nu på morgonen var prognosen en aning bättre - men inte mycket. Inte så kul om man bara har utomhusjobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar