söndag 22 mars 2015

Återmontering av rattpiedestalen


När jag kom hem från Stockholm och båtmässan, var det hög tid att sätta tillbaka rattpiedestalen i båten och koppla tillbaka länkarmarna så att det gick att styra från sittbrunnen. 


Det går ju visserligen att styra inifrån däckssalongen, men det känns mycket osäkrare när man skall lägga till och man dessutom är ensam.

Det gick ju enkelt. Maskerar runt. På med en massa Sikaflex och i med bultarna. De var ju så pass långa att jag räknade med att de skulle räcka igenom, så att jag fick på muttrarna, även med den nya 10 mm plåten som jag lagat under för att staga upp durken.

Icke. De gamla bultarna kom som längst precis till underkant aluminiumplåten, men inte så långt ner att jag över huvud taget fick på nån endaste mutter.

Ner till järnaffären. 8 mm försänkta rostfria skruvar lite längre än det prov jag hade med mig - nej det hade de inte. Det var inte nått som gick särskilt ofta. Men de kunde ta hem.

Men de hade M10 x 60 mm, till det facila priset av 27 kr st. Jag behövde 6 st. Plus muttrar. Jag köpte det. 

6 st skruvar plus 6 st dito låsmuttrar, det det tyckte järnhandlaren blev dyrt så han tog 90 kr för allt. Priset per styck var det aktuella, men de hade nog haft skruvarna, eller skall man kalla dom bultar, liggandes väldigt länge och de hade säkert inte kostat så när han köpte in dom.

Såna är dom - vissa handlare i Sotenäs. Köper man lite udda prylar så tycker dom ofta att det blir så dyrt och ger en en saftig rabatt. Det hade nog aldrig hänt i Stockholm.

Köpte ett 10,5 mm järnborr för att borra upp hålen också.

Att borra upp hålen från ca 8 mm till 10,5 var enkelt, men det var ett väldigt kladd med all Sikaflex som jag hade tätat runt det hela med. Försänkningarna för skruvskallarna i rattpiedestalens fötter var så kraftig att lite större skruvskallar gjorde ingen ting. Piedestalen blev väldigt stadig när muttrarna var åtdragna. Dock sjönk durken en del. Ruttet trä under!?

Med sikaflexen tilljämnad och maskeringstapen borttagen blev det riktigt snyggt - eller!?

Att få länkarmen på plats var inte helt enkelt. Det var ju en kil som skulle in i ett spår och det var svårt att se, så att man kunde vrida länkarmen exakt. Efter ganska många försök smed den i alla fall på plats och jag kunde dra till muttern.

Nästa moment var att såga hål i piedestalens fot för en kabelkanal, men det har inte funnit nån ström på bryggan över vintern, så det var dags att lämna den tillfälliga vinterplatsen och gå längre in i hamnen där jag tillgång med ett uttag med ström.







Det enda ställe där det gick att ligga var längst med ett par i botten nedtryckta järnvägsrälsar klädda med plaströr. Båten som brukar ligga där är betydligt mindre än Thallatha och möjligtvis har de även nån form av akterförtöjning.

Hade inte lust att lägga ut mitt akterankare, så med hjälp av  8 linor fick jag till en skaplig förtöjning - av spindelnätskarraktär.

Ett par blå fendrar på tvärsan mitt för stolparna lyckades jag också få dit och ansluta elkabeln.

Markerade ut var kabelkanalen skulle gå genom foten och borrade en massa klena hål genom foten av gjuten aluminium - ca 10 mm tjock. Jag borrade ner så långt borret nådde. På tre sidor ända igenom den undre nya aluminiumplåten. 

Att sen såga sig igenom foten och plasten och trät, med min Fein Multimaster, var en enkel match. De sågblad jag hade har varit med för, men jag plockade ut några som inte var allt för dåliga.

Allra enklaste var trät - det var helrutte t- värre än jag trott. Den nya aluminiumplåten under durken var däremot en seg rackare. Mycket gnagande med multimaster trotts att jag borrat igenom med en massa små hål. Som tur var blev passformen perfekt, så det var bara att stoppa ner kabelkanalen.

Egentligen borde jag monterat piedestalen utan sika. Tagit upp hålet och tagit bort piedestalen igen. Kraschat ur så mycket ruttet trä jag kunde komma åt. Borde gjort nåt så att jag kunnat lyfta övre plastskiktet på durken. 

Tex - Borrat tre hål symmetriskt  mellan bulthålen och även genom undre plasten(ljusgrå).  Sätta i en rostfri pinnbult (mörkgrå) i varje hål och först trä på en  karossbricka (lila) och sen skruva på en mutter(röd). Sätta pinnbulten mot den undre aluminiumplåten (svart) och skruva upp muttern tills karossbrickan och muttern tryckt upp det övre laminatet (ljusgrått) till rätt höjd.

Fylla det stora runda hålet och det något mindre fyrkantiga med typ markfrigolit (rosa). Täta skruvhålen underifrån och se till att det blir helt tät nedåt. Gaffatape plus stämpa under det hela ordentligt.

Sen fylla hela hela det tomma utrymmet under durken med nån form av epoxyblandning (gult) med mikroballonger och kanske divinycellbitar, så man får en kompakt och stabil gjutning under rattpiedestalen. (Det bruna skall föreställa det trä som finns ev delvis ruttet)

Får väl göra detta fram på hösten eller  senare - om det inte faller i glömskans hav helt. Fördelen kan väl va att allt blött kanske torkar ur. Nackdelen är ju att jag måst koppla bort alla nya ledningar. Bultarna som håller rattpiedestalen sitter nog ordentligt i "sikan" och själva ratt piedestalen också. Sågas loss med Multimastern!?

Jaja - den dagen, den sorgen.


Testade med kabelkanalen. Vinkeln blev inte riktigt som jag tänkt, men jag slipade bort lite på rattpiedestalens övre kona, så att kabelkanalen smet till så bra som möjligt.


Kollade hur det blev med det gamla bordet, som jag tänkt bygga om till ett fast fällbord i sittbrunnen. Det var några cm för långt. Bredden hade jag redan fixat till. Tog mått på en aluminiumplåt som skall fästas ovanpå piedestalen och bli fäste för både bordet och konsolen för instrumenten.

Åkte upp till den mekaniska verkstad där jag brukar handla sådant nu för tiden. Man lovade att klippa och bocka till plåten så den skulle va färdig i slutet på veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar