torsdag 26 februari 2015

Uppstagning Durk


Brukar ju säga att ett av mina viktigaste arbetsredskap är Wellpapp - för att tillverka mallar. Fast i vissa fall går det lika bra med "gråpapper".  Det sista jag gjorde när jag demonterade rattpiedestalen i båten, var ja att "klippa till" en mall över durken i ett kraftigt papper.


Från det papperet sågade jag till ett par skivor av skräpmaterial, som jag var nere och kollade att de passade innan  jag skruvade ihop dem med lite annat skräpmaterial. Sen var det dags att gå till BIKAB och beställa en aluminiumplåt efter mallen. 

Mallen hade maxmåtten 1080 mm x 535mm. Bredden på den plåt de hade var 1000 mm, så de fick klippa plåten efter det måttet.


Eftersom durken bestod av 30mm plywood mellan plastlagren, bestämde jag mig för att fästa plåten under durken med franska träskruv. Hade ju från början tänkt fästa plåten i durken med rostfria vangsbultar - en i varje hörn. Med Franska träskruv - naturligtvis även de rostfria - syns det ju inte alls, och det finns ju möjlighet att kompleter med vagnsbult senare.


Det finns ju en viss risk att det läckt in vatten i de bulthål mm som finns genom durken och pga detta är det ju en viss risk att det finns vissa rötskador just i det området. 



I mycket förkylt tillstånd stack jag ner till båten, en dag när det var uppehållsväder och mallade av det stora hålet. Jag skulle ju borra och såga upp en massa hål. Det stora hålet med elektrisk sticksåg och ett smalt fintandat blad och de övriga hålen med tre olika grovlekar på borr till diametern 8,5 mm. Det påstås ju att "kylning" med rödsprit skall till när man borrar/sågar i aluminium.


Att ta upp hålen gick "lätt som en plätt", trotts att jag min vana trogen tagit till materialtjockleken på plåten. 10 mm. Det skall va starkt.

Pga några elaka baciluskor har min tillsyn av båten varit låg den senaste tiden. Hög tid att varmköra motorn, och det tar ju en stund. Tog med verktyg och plåten ner och medan motorn snurrade på hängde jag upp plåten under durken med fyra tvingar.



Borrade alla i hål jag kom åt underifrån, med ett borr med en aning mindre diameter än de franska träskruvarnas kärndiameter. Ur ett av hålen rann det vatten och ur några andra droppade det. Plyfaskivorna under durken är ganska blöta.


Järnaffären hade inte så många franska träskruv av den sorten jag ville ha, men nästan. Drog i de jag hade och tog bort skruvtvingarna. Hade ju från början tänkt sätta en rostfri vangsbult i varje örn på plåten rakt genom plastdurken. Det är möjligt att jag gör det, men det återstå att se.


Det var som sagt, saftigt blött i plyfaskivorna och det kan väl tänkas det även finns en viss röta. Hade funderat på om jag skulle åka hem och hämta rattpiedistalen och sätta den på plats, men jag får lugna mig. Nästa gång jag skall ner och jobba med båten skall jag ta med mig sladdar och delare till Europautag. En båtgranne längre in på bryggan erbjöd att jag kunde få ta ström i sladden till hans båt. Båtgrannen har ju sjöbod vid bryggans landfäste och dragit ut en sladd till sin båt.



Hade tagit med plyfaskivan som jag stoppade i ett par sopsäckar, när jag skulle plasta en ram härom dan. Täckte över hålen i sittbrunnsdurken med den och belastade med min spann.

Nästa gång jag skall jobba med båten, skall jag koppla loss värmarens slangar, så jag kommer åt att skruva i ytterligare ett antal skruv som håller skivan. Dessutom skall jag köra med värmaren med bortkopplad utloppslang och palla upp den blå skivan, några cm över durken, så att den varma luften  kan passerar ut genom det stora hålet. Tror det är viktigt att torka upp så mycket som möjligt innan jag tätar igen.

Det sista jag gjorde innan jag la på den blå skivan var att borra upp hålen för bultarna till Rattpiedistalen genom aluminiumskivan, för att så lite vatten som möjligt skulle kunna stå kvar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar