torsdag 30 augusti 2012

Teknikens underverk

Äntigen hade ja fått båten färdig  och kommit igång med segling, varit på öppet varv både
på Henån och Ellös, kommit på hur jag skall lösa detaljproblemet med solcellsplanelen som skulle bli en "spayhood"över skjutluckan som läcker när det regnar, och dessutom lyckats genomför träarbetet och montera det hela. Dessutom hade jag tid att skriva blogginlägg på kvällarna vid fotogenlampans sken. 

Fast fotogenlampan över bordet i däcksalongen har jag försåss inte hunnit montera, men det låt ju ganska bra att skriva som jag skrev. Men jag har alla monteringsdetaljerna med och fotogenlampan i säkert förvar i akterruffen - så vem vet. Vill det sig väl kommer den kanske upp redan i kväll.


Hade tänkt skriva ett blogginlägg varje kväll när jag låg i min ensamhet i nån ödslig naturhamn i norra Bohuslän. Se är det ju mycket som skall skötas via internet. Segling på "Sailonline" inte minst och så kolla  vädret och faktasök i bloggandet. Jag har ju bredband ombord via Net1, som fungerar ganska bra.

Så första kvällen så börjar batteriet ta slut på min bärbara dator. Startar "invertern", och ansluter nätaggregatet. Det blir lite si och så med laddningen. Trodde först att jag kommit åt anslutningen i datorn. När jag trycker på kontakten kommer ladningen igång igen. Efter upprepade gånger gjorde det inte det. Spänningsmätnimg visar att det är 230 V in i nätaggregatet, men ingen klenspänning i kontakten som skall sitta i datorn.

Jag har ju efter ett helt yrkesliv i elbanchen blivit alergisk mot elgrejer som inte fungerar och alltid just när man som mest behöver dem. Skulle väl kunna skurit sönder den helgjutna kontakten och på nåt sätt vridit ihop trådarna, men jag kommer ihåg hur det gick sist som ett nätaggregat till en bärbar dator krånglade. Jag fick isär det hela och det blev skit utav allt ihop. Då var jag bara två mil från ett Elgigantvaruhus och de hade ett passande nätaggregat. 

Det finns ju spänningsomvandlare som omvandlar från 12 V till 19 V eller vilken spänning det nu skall va (ställbart). Jag har haft sådana till alla mina tidigare bärbara datorer ombord. Men till min nuvarande dator fanns det ingen kontakt som passade, så jag har kört den på invertern.

Kom, för en stund sen, på att jag kunde nåw texterna via min android läsplatta som jag har som navigator inne i däcksalongen. Just nu käns det som det inte är nåt speciellt bra alternativ för att skriva blogginlägg - åtmintone inte för en gammal gubbe.

Det var mycket bättre förr när man använde papper och blyertspenna - eller!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar