måndag 27 augusti 2012

Och äntligen kom den



lyder en rad i Carl-Anton Axelsson´s sång "Om maskros och tjärdoft"

Började mitt förra inlägg med "Det är synd om oss män i övre medelålder som med stormsteg närmar oss pensionsåldern." Speciellt synd om oss är det väl egentligen inte. Det var mest skrivet med lite ironi.

En grupp som jag däremot tycker lite synd om - den här sommaren - är de som vi här ute kallar för badgäster. Turister påstås det egentligen heta, men för oss är det badgäster. Man betalar stora pengar för att va här ute en vecka och så är det bara skitväder. 

När de flesta badgästerna åkt hem, den sk turistsäsongen var i huvudsak över - då kom sommaren. Rena högsommaren. Thallatha var naturligtvis inte klar för några längre turer, men några dagsturer i närområdet blev det, varvat med lite båtjobbande.



Bilden är från vårt besök på Hållö. Vi var iland på Stora Kornö en av dagarna, men då hade jag glömt mobilen hemma, som  just nu är min enda fungerade kamera.


Den veckan efter midsommar som jag ägnade helt åt att jobba med båten, fick jag ju dit dieseltanken och placerat batterier. Men det var ju lite jobb kvar för att jag skulle anse båten klar för att användas för lite längre turer än dagsturer.

Började med att koppla de tre förbrukningsbatterierna parallellt med startbatteriet,  men ångrade mig när jag hade kopplat färdigt och la förbrukningsbatterierna och startbatteriet på var sida om min treläges batterifrånskilljare. Startbatteriet direktkopplat till motorn men via en bult på frånskilljaren. Förbrukningsbatteriet via frånskilljaren till elcentralen och förbrukarna. Dvs manuellt skilljerelä. Vill jag ladda förbrukningsbatterierna med motorns generator får jag ställa omkopplaren i läge 1+2. Ett antal separata säkringar direkt på förbrukningsbatterierna till länspumpar, solcellspaneler och värmaren. 


Den veckan det var högsommar var vi dessutom uppbundna på lite olika saker och dagsturer med båten tog bort mycket tid för båtarbete. Fredagen vigde jag därför för båtjobbande trotts strålande väder. Blev i stort sett klart med det som jag tyckte borde göras. Det enda som jag misslykades med var att hitta spänningsmatningen till topplanternan. Elen i Thallata går via kabelstammar med kontaktdon som i bilar. Vid motorbytet och demonteringen av den gamla motorn hade ett några kontakter gått isär, vilket gjorde att en hel del el inte fungerade. Fick det mesta att fungera - dock inte topplanternan.


Löste problemet genom att lägga den på en egen säkring direkt på förbrukningsbatteriet utan nån strömbrytare. Säkring ur - släckt lanterna. Säkring i - tänd lanterna. Enkelt men effektivt. Det är ju inte så ofta man går med lanternorna och speciellt då topplanternan tänd, men man måste ju kunna tända den.


På Lördagen var högsommaren över. Dessutom var det höstmarknad på Rabbalshede och naturligtvis regnade det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar