torsdag 2 augusti 2012

Fika i Björlanda kile

Just nu så känns det som om seglingssommaren 2012 blir sämre än någonsin. Varit ute med barnbarnen en gång och dörjt makrill och det ser inte att bli så mycket bättre framåt heller.

Var idag i Göteborg i ett angeläget ärende. Vi hade med oss kaffe och smörgås att avnjuta nån stans vid frukosttid. Närmade oss Björlanda kile och fick ett ryck, så vi åkte ner till hamnen. Utanför hamnkontoret fanns bänkar längs kajen med nåt bordliknande som band ihop bänkarna. Perfekt som fikaplats.

Medan vi avnjöt vår "delesiösa" måltid dök det upp en ålekråka alldeles intill. Så nära har jag aldrig varit en sån fågel tidigare. Fågeln uppehöll sig inom den orange ringen. 

Jag har en sån där smart telefon, som tydligen är betydligt smartare än mig. Innan jag hade fått upp telefonen och fått in den i kameraläge så hade naturligtvis fågeln försvunnit under vattenytan. 



Sen såg jag den ett flertal tillfälle både flygandes och simandes. Varje gång blev det lika dant. Innan jag hade fått mobilen klar för att ta ett kort hade den försvunnit.

När den äntligen låg still så länge att jag fick överlistat kameran hade den flyttat sig så långt bort att den bara ser ut som en skitfläck på dataskärmen även i kraftig förstoring.





När jag äntligen fått överlistat telefonen så att det gick att ta kort med den passade jag på att ta ett kort till vänster - västerut. I närmsta raden tronar en massa motorbåtar förutom en ensam stortriss. I bakgrunden finns det ju en skog av mastrar i denna norra Europas största båthamn med 2 400 båtplatser.





Till höger var båtarna inom synhåll betydligt intresantare. På andra sidan närmsta pontonbryggan en båt av skärgårdskryssartyp, utan mast, som sett sina bästa dagar. Den flöt i alla  fall och den kan säkert bli en fin båt igen med rätt omsorg. Var sjösättningen av den ett steg i den riktningen.

Bakom den skymtar en båt liknade en mindre Vindö. En riktigt grann båt av äldre snitt. Den blå båten ytterligare längre bort fick mig att tänka på nåt amerikanskt. 

Det där med olika båttyper är inte lätt och jag har egentligen inte varit speciellt intresserad. Hade en mycket kort stund en impuls att gå ut på pontonbryggan och kolla på skärgårdskryssaren, men kaffet var urdrucket, smörgåsen var uppäten och det var dags att jäkta vidare. 

Var detta kanske sommarens sista sjönära upplevelse i en främmande hamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar