fredag 11 mars 2011

Allt för sjön 2011

Att uttrycket "Att vara eller inte vara - det är frågan" kommer från Hamlet - en teaterpjäs som William Shakespeare skrev omkring år 1600 - vet väl det flesta. Men att även uttrycket "Eftertankes kranka blekhet"  kommer från Hamlet "det hade jag ingen aaaning om" som Hasse Alfredsson vrängde till ett uttalad av Olof Palme när Palme överrumplades av de höga huspriserna i en partiledarutfrågning.

Just uttrycket "eftertankens kranka blekhet" kom för mig när jag skulle börja skriva om mitt besök på årets båmässa på Älvsjö. För en bohusläning hade det kanske varit naturligare att åka på båtmässan i Göteborg, men jag hade gjort bort mig. Skulle ha, ett för mig ganska viktigt möte, i Stockholm. Jag bestämde dag för mötet, utan att tänka mig för. Dessutom hade jag en hel del arbete jag måste få gjort i Stockholm veckan innan mötet. Det var just den veckan som båtmässan i Göteborg pågick.

Jag lyckade i alla fall göra mig fri och befinna mig i Stockholm i början på veckan när båtmässan "Allt för sjön "gick av stapeln


Parkerade på samma ställe där jag parkerat de gånger jag varit på Älvsjömässan. Gick in genom ingången vid parkeringen och direkt in i B-hallen. En rask promenad på styvt 5 minuter så var B-hallen avklarad. Av alla plastbaljor och aluminiumbåtar som fanns, var det ingen som drog till sig mitt intresse - som vanligt. 
Skall jag var riktigt ärlig, (och det skall man kanske egentligen inte va) tittade jag faktiskt in i B-hallen i samband med att jag tog mig en kopp kaffe och en smörgås i gången mellan A- och B-hallen fram på eftermiddagen. Att jag tittade in var enbart för att ta bilden till vänster. Jag gick aldrig ens ner för trappen.




Av mitt besök på mässa på måndagen tillbringade jag sen större delen av tiden i A-hallen. 











Började att kolla med de motorförsäljare som fanns på plats. En kompis till mig, som är inblandad i ett företag om jobbar med båtar och båtmotorer kom med ett förslag att jag skulle byta motor i Thallatha. Motorn är ju från 1979 sjövattenskyld och med hydraldrift. Har också ett läckage på hydralsystemet, troligtvis i expansionskärlet, som jag inte kommit till rätta med. Ja - jag har inte lagt ner nått större jobb på att leta  efter läckan heller. Sen bör ju en så pass gammal motor ha sett sina bästa dagar.











Kompisens tanke var att flytta över det befintliga hydralsystemet till den nya motorn. De som jag talade med på mässan, var inte speciellt entusiastiska över tanken. Man förlorar ju ganska mycket kraft via hydralöverföringen 20 -30% och det gällde ju att utgående varvtal från motorn stämde överens med pumpens behov. Hydralsystemet är ju dessutom lika gammalt som motorn. De olika motorleverantörerna var  alla samstämmiga, var för sig. Gick det att installera en motor med rak axel, var det det bästa. 











Det är kanske inte helt omöjligt. Satte man motorn där oljetanken sitter idag, skulle man få en rak axel. Rak och rak. Det går ju att vikla en aning med en "kardanknut". Fast de är ju inte helt gratis. Oljetanken får ju plats där motorn sitter. Visserligen innebär det en hel del jobb, men det kanske inte hade varit helt fel. Vi får mäta och kolla. I så fall ett jobb för nästa vinter. Kunde i varje fall konstatera att det fanns många motorfabrikat utställda på mässan - från Volvo Penta till Kinamotorer.

Den mest spektakulära båten var nog "ankbåten", som fick en viss uppmärksamhet.  

"Bästa båten på mässan! Den har allt! samvarorum, bastu och ger en helt ny innebörd till begreppet flybridge!!" Skrev signaturen Anders_St i ett inlägg om mässan på Maringuiden.se, även om hans uttalande nog var lite sarkastiskt.


Nu är jag ju lite udda och en gammal stofil, så mina åsikter är ju knappast representativa i många sammanhang. Motorbåtar är jag totalt ointresserad och de moderna segelbåtarna som finns faller mig heller inte i smaken. De båtarna jag har duger gott för min del och egentligen skulle jag ha sålt en av dem, men inte kommit till skott. En av de båtarna som jag stannade till och tittade på var en öppen snipa i plast. En nyproduktion av en gammal traditionell träbåt.

Den enda segelbåten i A-hallen som jag fastnade för var Scangaard 21, en välbyggd dagseglare. Linjerna är klassiskt eleganta med vackra detaljer.

Enkel att segla själv, samtidigt som den rymliga sittbrunnen har  gott om plats för 2/3 medseglare. Seglingsegenskaperna påstås vara lugna och trygga bl.a. tack vare den tradditionella långkölen. Seglar väl och har fint bett på kryssen. Riggen är medvetet enkel med svepta spridare vilken gör den lätt att hantera. Den rymliga sittbrunnen är djup och skyddad med bekväma tofter.


 I sin senaste uppdaterade version har båten gjorts längre och bredare. Kölen har optimerats vilket har förbättrat de redan utmärkta seglingsegenskaperna. Bland tillvalen märks  elektrisk inombordare, vilket ju skulle passa utmärk för denna typ av båt, och självslående fock på rulle är vilket heller inte fel om man seglar mycket själv.

http://www.humansea.se/Scangaard.htm

Sen fanns det ju några andra segelbåtar som jag stannade till vid av olika anledningar.Denna engelska, eller kanske rättare sagt walesiska båt, Bay Cruiser 23. Tyvärr, eller kanske tur för honom, talade bara representanten på plats engelska, ett språk som jag inte behärskar i sån utsträckning att jag kan prata om båtar.

Ingen båt för mig, men den stack ju i alla fall ut lite från de andra båtarna.




Dubbla rullar på en liten båt fick mig att stanna till. Scandinavian Cruiser 20

Stil och skönhet från de klassiska skärgårdskryssarna. Idén bakom Scandinavian Cruiser är att återuppleva äkta seglarglädje, genom att gå ett århundrade tillbaka när segelbåtarna ansågs vara vackra, och segling var ett uttryck för skön marin livsstil.

Båten är designad utan att ta hänsyn till handicap, klass eller mätregler - tanken med Scandinavian Cruiser är helt enkelt att vara snabbast möjliga dagtursseglare. Roterande fristående konisk kolfibermast självslående rullfock och rullgennaker. Uppdragbar kolfiberköl med blybulb och uppdragbar kolfiberroder.


Hamnade under min rundvandring i A-hallen hos Kryssarklubben. Under mässdagarna har man en mängd föredrag. Ett nytt varje halvtimme. Det föredrag som precis börjat när jag kom hade rubriken "Ljusa kusten" och handlade om kuststräckan mellan Piteå – Haparanda. Det var  Erik Nyström som seglat sträckan Stockholm - Norrbotten 30 gånger, som berättade och visade bilder. Kände igen det mesta, då jag seglade i farvattnen år 2004. En liten nostalgitripp.


Erik Nyström var nog den föredragshållare som var mest i farten. Han berättade under veckan om de olika kustavsnitten mellan Stockholm och Haparanda. En seglats som verkligen kan rekommenderas.

Jungfrukusten -  kuststräckan mellan Gävle - Sundsvall
Höga Kusten - Härnösand - Örnsköldsvik
Låga Kusten - kuststräckan mellan Umeå - Piteå
Ljusa kusten - kuststräckan mellan Piteå – Haparanda

30 juni - 18 juli är Erik Nyström eskaderledare för en seglats till Höga Kusten med återresan via svenska eller finska kusten. Eskadern är redan fullbokad. Eskadrar i Stockholmskretsens regi sommaren 2011.  

Passade på att köpa en ny kryssarklubbsflagga då min gamla börjar bli mycket sliten efter att ha suttit uppe dygnet runt i snart tre år. Vådan av att förvara båten med masten på i sjön året runt.

Men det är ju såna smällar man får ta här i livet.  Cool



Efter att ha traskat runt i A-hallen i några timmar, talat med en massa människor, fikat och lyssnat på föredrag hos kryssarklubben började jag bli trött både i benen och i huvudet. Det var någon timme kvar innan mässan stängde och jag tog vägen genom C-hallen för att komma till parkeringen.

De gånger jag tidigare varit på mässan har jag för mig att det legat en stor heltäckningsmatta i form av ett sjökort över Stockholms skärgård vid huvudentrén. I år fanns mattan inte på plats, men väl några glada musikanter som underhöll med dragspelsmusik.

På min promenad genom C-hallen,  kom jag till monter där man sålde Japansågar. Jag har haft en dylik under många år och gilla den väldigt mycket. Det är nästan den enda såg jag använder.  Dock har den sett sina bästa dagar för läge sen. Köpte en ny på mässan i fjol, plus en liten modell, som syns nere till höger på bilden.  Den lilla sågen är fantastisk att såga med i trånga utrymme.

Händer inte så sällan att jag skall såga något hemma, då är japansågen i båten och vice versa. Hade bestämt mig för att det var två saker som jag skulle köpa på mässan. Det ena var ytterligare en japansåg och ett par reservblad till de gamla. När jag nu var på väg till bilen var det ju ett utmärkt tillfälle att göra detta inköp och slänga lite käft med försäljaren. Så slapp jag ju bära på sågarna under morgondagen.

Lyckades inte heller på Tisdagen  komma när mässan öppnade, men i alla fall lite tidigare än på måndagen. Samma parkeringsplats, samma ingång, men valde nu att gå direkt till C-hallen. Man kom ju in i C-hallen i den änden där träbåtarna fianns. De första båtarna man stöter på är i Museihusets monter och det är några  Åke Sundstedt ritad Speedy som ritades i början på -60 talet och byggda av olika privatpersoner. Inte båtar i min smak, men de som byggde hade säkert glädje av båtarna både när de byggdes och efteråt.

En träbåt som är mer i min smak är denna. Nu är jag inte så insatt i gamla träbåtar. Jag kollade visserligen ganska noga på båten, och det fina träarbetet, men inte på informationen om  båten. Är det möjligtvis en segelkanot? Vacker båt och ett fint arbete. Tyckte jag såg ett par väl utförda lagningar på skrovsidan.

Utställare var i varje fall  Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, MSF
i samarbete med  Sjöhistoriska museét.


Det fanns ju ett antal träbåtar, varav många var motorbåtar. Nu gör ju motorbåtar inget större intryck på mig även om det skulle va mycket fina träarbete. Däremot jullen på bilden får ju ens hjärta att klappa lite extra. Den ligger ju i samma klass som min spririggade bohusjulle. Riggen är visserligen väldigt mycket mer utvecklad på träjullen och det kunde ju va en inspirationskälla till en förändring och en ökad segelyta på min julle.

Jullen var byggd av elever  på  båtbyggarkursen vid skeppsholmens folkhogskola




Om man bortser från min gummibåt och en optimistjolle, så har jag tre båtar. Snart får jag ytterligare en. Jag har nämligen investerat en mindre summa i båten på bilden till väster. Jag tog en lott för 50 kr av den blåklädda mannen. Han lovade att segla hem båten för mig. Det var innan jag talade om var jag bodde. Efter det tyckte jag mig höra en viss tvekan, och det kan jag förstå. Det är ju ca 600 distansminuter från Stockholm till Kungshamn. Men jag får väl segla hem den själv. För att jag vinner den - det är väl givet - eller!?



Lotteriet är till förmån för "Föreningen Vedjakten Sofia Linnea"


Efter att ha strosat runt och tittat på tillbehör en stund var jag både trött  i benen och hungrig. Gick till kaffet vid Kryssarklubben och tog mig en kopp kaffe och en smörgås, som avnjöts under tiden jag lyssnade på Bjarne Kevin, funktionär i Kryssarklubben och eskaderledare, som berättar om Kulturseglingar ostvart. Lyssnade till Bjarne även förra året då han berättade om en eskader till St Petersburg.

28 juni-7 aug är Bjarne Kevin eskaderledare för "Lugn seglats 2011" till Åland och Åboland. Eskadern är redan fullbokad. Eskadrar i Stockholmskretsens regi sommaren 2011.





Nästa fördrag handlade om förtöjningar hölls av Björn Green, en av  författarna  till Stockholmskretsens ”Tusen tips”. För min del var det väl inget nytt han kom med. Glädjande nog hade han samma syn på användandet av pålstek som jag. En knop som i stort sett är onödig att kunna och oftast används felaktigt. Skall man kunna en knop så skall man lära sig dubbelt halvslag och alla de varianter som finns. Den som protesterar mot detta kan inte alla varianterna av dubbelt halvslag.Cool

Efter att ha vilat bena en stund grep jag ann C-hallen  igen. Kollade på en uppblåsbar Kanadensare. Det hade kanske varit nåt att ha vid sommarstugan. Har visserligen hand om en form som tillhör den scoutkår där jag varit ledare och byggde att antal kanadensare för. Byggde jag själv i formen fick jag nog åtminstone två kanadensare för priset av en uppblåsbar.

Det var fullt med radiostyrda segelbåtar igång när jag närmade mig bassängen. Innan jag hann ta kortet hade de lyft alla ur vattnet för utom en.

"Tjötade" lite med pojkarna som jobbar i Hjermansbutiken i Göteborg men som fått åka till Stockholm några dar för att få stå i Hjertmans monter. Jag skulle ju få åka hem till Västkusten redan nästa dag, medan de tvingades va kvar ytterligare en dag. Ja - det gick nog inge större nöd på dem, och så skulle de ju slippa mig.

Jag nämnde tidigare att det var två saker  jag hade tänkt köpa på mässan om det fanns.  Det ena, Japansågen hade jag reda fixat. Det andra var tätningsmassan Stay-A-float. Det var nån på Maringuiden som tipsade om den och om det  som visades på företagets reklamfilm stämde, så är den ju helt fantastisk. 

Det rekommenderas ju att man har en träpluggsats lättillgängligt ombord, eller tom en lämplig träplugg monterad och klar att använda vid varje bottengenomföring. Stay-A-float lär täta varje typ av läcka, även sprickor i laminatet där det inte hjälper med en träplugg. Fäster på allt, även under vatten med tryck.


Jag köpte två små burkar. En som jag tänkte testa och en, som om testet utföll till belåtenhet, skulle finnas i beredskap om nåt skulle hända. Det skall bli intressant att prova.

Har funderat på det här med I-pad som en alternativ navigeringsmetod och för att ersätta lapptoppen inne i däckssalongen. Telenor, där jag har mitt mobila bredband idag, hade en monter. Jag frågade en av killarna som stod där. Han hade egentligen ingen aning om det här med navigation via I-pad eller liknade och gjorde att halvhjärtat försök att svara på mina frågor. Det är konstigt att man ställer ut på en mässa som berör båtar och inte har en aning om det senaste som gäller den produkten man säljer som har anknytning till det mässan avser. Han ville ju bara sälja på mig en ny apparat och förlänga mitt abonnemang. Jag tackade för mig och gick där ifrån.

Hade ytterligare en träbåtsbild att lägga in för att bryta tristessen i textmassan.


I en av de närmaste montrarna fanns Net 1 Fungerar ju även i Danmark och Norge utan att kosta något extra. Funderade redan förra våren att skaffa mig ett sådant mobilt bredband. Både Norge och Danmark ligger ju nära för oss västkustbor och det räcker ju ibland att man är i norra bohuslän för att mobilen skall gå via Norge. Skulle man då surfa på internet och man blir uppkopplad via Norge, så kan det bli mycket dyrt. Jag kom inte till skott under förra våren och det spelade ju heller inte så stor roll. Min segling under sommaren 2010 var ju ytterst begränsad.


Killen som jag talade med ville ju också egentligen bara sälja, men gav betydligt bättre information än killen från Telenor. Det var ju heller inte samma frågeställning.


Tiden närmade sig för nästa föredrag hos kryssarklubben. Dessutom var det dags för ett sent eftermiddagskaffe eller tidig kvällsmat och jag köpte ytterligare en macka och en kopp kaffe i kaffet vid kryssarklubbens monter. Magnus Sterky, ledamot i Kryssarklubbens Båttekniska nämnd, berättade om landström med jordfelsbrytare och lokal båtjord – utan korrosion och isolertransformatorer.

Magnus Sterky - som skriver under signaturen Seawolf på våra båtforum - har ju förmågan att uttrycka sig enkelt och begripligt, även när det gäller komplicerade saker. Tom jag fattade vad han sa.  Han har ju också gett ut en bok om elektriskt i fritidbåtar "Elsystem för båtar" och driver företaget Båtteknik. På företagets hemsida finns också ett forum där man kan ställa frågor och diskuterar framför allt eltekniska problem.


Föredraget som följde direkt efter hölls av Anders Ljungkvist som är seglande meteorolog och gav tips och synpunkter på hur använder man Internet på bästa sätt ombord? Vilka vädersajter är av intresse? Hur bygger man upp sitt surfande för att undvika de värsta fallgroparna? .
 
Kryssarklubben arrangerar Sjöväderkurs på nätet
Följ vädret under tre veckor tillsammans med meteorologen och seglaren Anders Ljungkvist. Målet är att du efter kursen ska kunna använda Internet på ett effektivare sätt och dessutom ha fått en djupare förståelse för vädret och de mekanismer som styr detta. 

Mer information om sjöväderkursen på nätet och hur du anmäler dig finns här.

När föredragen var slut gick jag via C-hallen till bilen. Det sista jag gjorde var att teckna avtal om mobilt bredband med Net 1 och hämta modem och den båtantenn som ingick. Det skall bli intressant att se hur det fungerar. De jag talat med som har Net 1 har enbart varit positiva. Tydligen skall det gå att ringa mobilsamtal via modemet om man kopplar in en vanlig telefon. Då blir det ju betydligt bättre räckvidd då man enligt uppgift skall ha täckning på 60 distansminuter från land till sommaren. Det innebär i så fall att man har mobiltäckning på hela Skagerack. Även en surfplatta skulle gå att ansluta via samma mobilabonnemang. Ja - vi får se hur det fungerar.

2 kommentarer:

  1. Stay-A-float.
    Det såg ut som en måste ha produkt.
    Den missade jag helt på mässan.
    Kul läsning.
    (sunerotting)
    Kent

    SvaraRadera
  2. Köpte också Stay-Afloat. Jag stod och höll burken i handen och funderade över hur man skulle känna sig i sommar. Säg att man går på någonstans, får en spricka och sedan har man hållit lösningen i handen men inte köpt.
    Förhoppningsvis fungerar den mot grundstötning som ett paraply fungerar på vädret; regnar aldrig när man kommer ihåg att ta det med sig.
    Ha en bra helg!
    /Anders_St

    SvaraRadera