onsdag 28 januari 2015

Första eller sista!?

ja - det är frågan.

Hade ju en transporttur till Hållö inplanerad den Onsdagen den 14 Januari.

Är ju med i det sk "Fixargänget" på Smögen. Arbetsglada pensionärer som är medlemmar i Smögens Ö-råd, Smögens hembyggdsförening eller Smögens Missionskyrka. Föreningar med fastigheter att underhålla. Kapellet på Hållö,   http://www.hallokapell.com/ är ju ett av fixargängets skötebarn. Det var ju under ombyggnaden av den gamla masinhusbyggnade som "snickargänget", som det från början kallades, bildades.

 I samband med att kapellet färdigställdes fick kapellföreningen ett stort antal ganska fina stolar av Smögens havsbad. Stolarna är klädda med konstläder över den stoppade dynan. Tidens tand gör dock att enstaka dynor spricker och vi har renoverat några varje år.



Efter det mödosamma arbete att välja ut de fem sämsta stolarna, vid ett besök tidigt på hösten, behövde jag, i röd jacka, och Leif en paus på kapellets trädäck med Hållö fyr i bakgrunden, innan vi var tvungna att bära ner stolarna till båten och åka tillbaka till Smögen.

En av fixargängets medlemmar har klätt nu klätt om de fem stolarna. Det är ju ett "pent" arbete att sitta inne i missionskyrkans källare när det inte är så bra väder ute. Nu var de fem stolarna klara och vi hade konstaterat, när vi var ute, att det var ytterligare några som började se sina bästa dagar, så vi hade tänkt åka ut och lämna de renoverade stolarna och hämta några andra.

Har ju båten i sjön alltid, så det brukar falla på min lott att gå till Hållö på vinterhalvåret. Det finns i och för sig transporter till Hållö. Vandrahemmet, som är en av delägarna till kapellet, har ju personal som jobbar på Hållö i stort sett varje dag. Vintertid är det naturligtvis mest underhållsarbete. Just nu pågår bl.a. arbete med och kring den nya avloppsledningen som skall dras till Hållö och lite annat byggnationsarbete.


På väg till Hållö. Kan visserligen stå ute och styra, men veklingar som vi är står vi gärna inne i värmen, glatt samspråkandes.


Onsdagen den 14 Januari blåste det bara kulingvindar. Det hade blåst orkanvindar på helgen och Fixargänget hade fått lite uppdrag från Örådet att bärga bl.a ett par flytbryggor som blåst i sjön. Vinterhalvåret brukar de ligga på land.

Nästkommande Onsdag, den 21 Januari, blåste det en del, men inte lika mycket som Onsdagen innan, men det var ett ihållande snöväder och ett par minusgrader. Det var ingen som kände för att gå till Hållö - konstigt. Missionskyrkans pastor Leif, som är en av tillskyndarna till Hållö kapell, tycket att vi skulle vänta tills det blev 5 plusgrader.

På Torsdagen, den 22, var det ett strålande väder. Hade ju inte fått varmkört motor, som jag brukar göra med en viss regelbundenhet och jag har bara fått laddning på batterierna från de korta turer jag gjort och mina solcellspaneler. Kommunen stängde av strömmen till hamnen nån gång i höstas.

Har ju möjlighet att ta ström i den sjöbod, där jag lånade en vinterplats några år, så jag kastade loss och gick längre in i hamnen. Försökte lägga till långsides, vid båtplatsen på utsidan min tidigare lånade vinterplats. La mig med aktern in, så att jag bara kunde gå framåt om det skulle bli is medan jag låg där. Detta gjorde att jag inte kom in till bryggan mera än med fören. Kölen tog i botten. Förtöjde mellan en räls som är nedstucken i botten och fastgjuten och en liknade påle i fören: Ett par linor i land.



När jag mig med aktern hoppades jag också att den elkabel jag hade ombord skulle va tillräckligt lång för att nå fram till eluttaget. Det var den inte, så jag fick åka hem och hämta en av mina andra.

När jag kom ner på Fredagsmorgonen så indikerade batteriladdaren och voltmetrarna som är kopplade till de bägge batteribankarna att batterierna var fulladdade. Turen hade kanske egentligen hade varit onödig. Dels går det inte mycket ström och del blir det en del laddning från solcellerna och de turer jag ändå gjort under hösten.



Det var lika fint väder på Fredagen som det var dagen innan och dessutom låg Thallatha inte speciellt bra. Det skulle också bli dåligt väder på Lördagen med blåst och snö, så jag startade motorn, kastade loss och gick tillbaka till min brygga.

Det var som man säger; "nykast". Dvs hela hamnen var täckt av ett tunt lager is som jag fick bryta. Det syntes tydligt var jag gått länge efteråt och isen var så pass tjock att det känndes att den hade en bromsande effekt på båten.



Backade in mellan Y-bommarna på grannplatsen. Grannen, som har en Brofjorden 36 har tagit upp sin båt för andra vintern i rad och jag låg där även förra vintern. Då fick jag ta till "lämpor och knep" för att kunna backa in mellan Y-bommarna. Nu blåste det ingenting och isen höll ju dessutom båten i sidled, så det var en enkel match att backa in. Nedanstående bild är tagen på Söndagen. Då hade isen gått. 



Förtöjde för storm - med nio ändar. 

Har ju planer på att plocka ner ratt och rattpedistal. För att staga upp durken med en tjock aluminiumplåt. Ratten är långt ifrån stabil när man tar i den och när man går i sjögång. Skall också bygga en panel uppe på piedestalen där jag kan placera plottern, en ny kompas, ett par instrument och framför allt ett nytt motorreglage. Det blir enklare om jag har rattpiedestalen hemma i källaren.

Dels krånglar det gamla motorreglaget en aning. Det är inte alltid man får in neutralläget, vilket har förorsakat att jag fått tamp i propellern ett par gånger. Dels börjar man bli gammal och stel. Har alltid haft motorreglaget på sidan av sittbrunnen och skött manövreringen med foten. Det fungerar inte lika bra längre, så jag skall flytta reglaget till strax framför ratten i bekväm höjd.

Så det kan va sista turen på ett tag. Lördag var det ett riktigt skitväder, med byvind vid ett tillfälle på 32 m/sek. Gott att ha båten ordentligt förtöjd.

Frågan är bara - hur skall man tänka; Var detta de sista turerna på säsongen eller var det första turerna i år!!??


Fast det var väl både och.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar