söndag 9 september 2012

norröver


Fram på Lördagskvällen packade jag det viktigaste. Datorn, gittaren och ett par termosar. De senare i en ryggsäck. Det var väl några småprylar till. Kläder och mat fanns redan i båten. Blev körd ner till Springet och gick och la mig nästan genast.

Sov ändå ganska länge. Det har varit en alldels för hård vår och sommar med allt för mycket att göra i förhållande till mina krafter. Hissade segel och började kryssa Tångenrännan och mot utsidan Smögen.  Hållö fyr försvinner akteröver. Hade trott pga väderprognosen att jag skulle kunna gå på ett slag med relativt lätta skot till Väderöarna. Kunde till att börja med hålla gott på utsidan Soteskär, men ju längre norrut jag kom ju östligare kurs fick jag hålla.

Väderöarna gav jag upp. Inte katten skall jag ligga och kryssa om jag inte behöver. Hade bestämt mig för att "segla dit vindarna bär". Nån tänkare har ju sagt;" måste man kryssa, så är man på väg åt fel håll".

Gick leden öster om Mjölskärs fyr och  Soteskär och efter Uggenabben, en kummel norr om inloppet till Hunnebostrand satte jag kurs på rännan söder om st Flatskär.


Med de  digitala navigationssystem som finns idag är det ju inget problem att hitta ett inlopp mellan några öar. På långt håll ser man ju bara sammanhängande land. En stund före jag kom fram still St Flatskär blev jag omkörd av en stor motorbåt som ju bekräftade att jag var på väg åt rätt håll.

Som syns på bilden körde jag med kryssfocken och dessutom ett revat storsegel. När jag kryssar för kryssfocken på den inre rullen måste jag reva storseglet om det blåser ordentligt. Det blåste över 10 m/sek - egentligen alldeles lagom vind för båten. Revar jag inte storseglet blir det galen balans mellan seglen och Thallatha lyder inte roder ordentligt. Hade ju nästan haft "bonnkryss" från Springet till utsidan av Smögen.

I spiltan på Landlösa, en av mina favoriter när det gäller naturhamnar, låg det ingen båt, men jag tycket inte det var läge att gå in dit, även om tanken kom till mig.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html




Gick upp och tog en boj vid Ulön-Dammemark. Alla var lediga. Fast jag hade nästan inte hunnit att lägga till förrän det kom två båtar och tog var sin boj. Kryssarklubben har utökat antalet bojar till fyra. sen kom ytterligare en båt, men den låg bara kvar en liten stund. Matstopp!?











Nästa morgon hade vinden vridit till ren nord och jag gick för motor till  Hamburgsund.

Hade en kass med sopor som jag tog med mig iland. Inte helt lätt. Det var kodlås på soptunnorna för gästhamnen. Jag smög ner påsen i soptunnan hos Hjalmars krog. Dom hade dock stängt så jag åt stekt fläsk med löksås på "Trekanten". På väg tillbaka till båten kompleteringshandlade jag på ICA.

När jag plockat in varorna startade jag motorn och gick norrut. Ute på fritt vatten rullade jag ut genuan och satte kurs mot Väderöarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar