lördag 2 april 2011

Bred last

På väg söderut - ja egentligen österut, fast med tanke på var vi bor åker vi till att börja med norrut. Innan vi kom ut ur samhället kom vi ikapp ett fordon med "bred last", som effektivt bromsade upp trafiken. Lasten bestod av ett  däck till en båt. Vi kom ikapp bilen i "Bergmansbacken" ca 100 meter från HR`s skrovfabrik, varför jag misstänkte att däcket kom därifrån. Det visade sig att det även var en lastbil med ett skrov en bit före med tre bilar med trafikledare före.

För en gång skull hade jag inte kameran i fickan, utan jag hade lagt ner den i en väska som stod i bagageutrymmet. Stannade på en busshållplats och hämtade kameran. Det är trots allt inte så ofta man ser en så bred last. 


En sopbil körde förbi mig medan jag tog kameran, men den svängde av till Bohus Malmön.


Bilarna vi mötte var tvungna att köra av från vägbanan för att lastbilarna med båten skulle kunna komma fram. Det var nog de två trafikledarbilarna som körde längst fram som såg till att det blev så.


När jag kom närmare, som tex vid korsningen i Todderöd, syntes det att skrovet var både skitigt och skadat. När jag till slut  kunde köra förbi ekipaget på E6;an kunde jag se att det var några ganska stora bitar ur skrovet, speciellt runt akterspegeln. Däcket var mycket väl inpackat, troligtvis för att skydda kanterna.

Misstänker att det är en plugg som transporteras från Kungshamn. Varför och vart den skulle - det är frågan. Ekipaget gick  alla fall söderut på E6;an.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar