fredag 13 april 2018

Nyrenoverade båtplatsen

Dagarna efter mitt misslyckade utbrytningsförsök från den tillfälliga vinteplatsen lovades det rengigt och dåligt väder. Isen låg ju tjock mellan pontonbryggorna, men regn och vind har ju en god, eller kanske dålig inverkan på isen.



På Torsdagen, när jag var ner och kollade till båten, så isen väldigt "mökig" ut efter regnet och rapporten lovade över 20 m/sek västlig vind över natten - det blev som max 22 m/sek.

När jag kom mer på fredagen, var det helt isfritt mellan pontonbryggorna.



Kastade loss och gick till min ordinarie plats.


Det var verkligen vår i luften.

Ett svanpar var ute och simmade i Tångenhamnen.


Gick in och la mig på min nygamla plats.


Det var bara en liten platsbåt som tagit bryggan i bruk.

Förtöjde tillfälligt

Plockade med mig tågvirk, förtöjningsfjädrar mm hem. 


Tänkte jag skulle splitsa öglor på alla de permanenta förtöjningsöglorna och sen avpassa dem, så det bara är att ta linan och lägga öglan över respektive knap.


Splitsa är ganska enkel - när man väl kommer på knepet.

Det är väl med mig som arbetskompisen alltid brukade säga - med lite norsk brytning;
"Han splitsar dåligt - men rullar gott"

Gunolf - som arbetskompisen hette - var duktig på allt. Var det nåt som skulle splitsas på jobbet, så gjode han det. När splitsen var klar la han den på golvet eller marken och satte på sina skor - med storlek 47 - å så rullade han splitsen. Efteråt är den hur jämn och fin som helst.


Efter lite jobb vid köksbordet, hade jag i alla fall linorna till de fyra förtöjningslinorna i fören klara, plus att jag splitsade öglor på de två repstumparna som blev över.


Av de fem gamla förtöjningslinorna kommer jag nog att behålla två. 
De andra är så gamla och slitan, så de kasserar jag.

Lite pill att montera och justera den nya förtöjnngslinorna på de nya Y-bommarna.

Linorna skall ju va avpassade så att båten ligger rätt när den är förtöjd. De skall ju samtidigt va så slacka att de går att lägga på knaparna när man skall förtöja.

Det blev ett antal öglesplitsar till, som jag gjorde i båten.

Kommer nog att göra ytterligare två, men då tror jag att jag skall göra dem sittandes i min bohusjulle. Då slipper jag lossa dem på Y-bomen och sitter bekvämt i den lilla båten.


Förändarna hade jag  först fäst i Y-bommarna. Tycket inte de blev riktigt bra. Det fanns risk att änden skulle ligga och skava mot ett vasst hörn på bomarna.

Den gamla bryggan var ju väldigt dålig. Hade ju ingen bom på utsidan, utan bara en ring att fästa föränden i. I alla de många kulingar, några stormar och enstaka orkaner som Thallata legat på platsen i, hade det tagit styggt på den enda fästet på BB-sidan. Brädan den satt fast i hade fått en stor spricka och det kändes väldigt osäkert.

Köpte för några år sen ett par ringar med fäste som jag slruvade i bryggan, för att få säkrare fäste för förtöjningarna. Vi hade order att ta bort allt som var vårt, när vi lämnade platsen i höstas. Jag skruvade loss de bägge ringarna.

Satte dit dem som fäste för förändarna.

Det blåste mellan 10 och 14 m/sek när jag tog bilden ovan. Ser att jag kan sträcka upp förspringen en del, så att belastningen fördelar sig jämnare på linor och knapar när det blåser akterlig vind. Det är vind och sjö från öster som ger mest belastning.

Återstår lite plock inna jag är helt nöjd med förtöjningen, men det får vi ta efter hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar