onsdag 4 juli 2012

Allting har sin tid

"Allting har sin tid, och vart företag under himmelen har sin stund.  Bryta ned har sin tid, och bygga upp har sin tid." 

Ja så står det i en av böckerna i Gamla testamentet i Bibeln. Predikaren 3;1/3

En del saker tar en förfärlig tid. Att sätta in den gamla oljetanken i det gamla motorummet tex. Bilden till vänster visar tanken precis när jag börjat montera loss den för att Anders på Olofssons Maskinteknik skulle komma åt att mäta ordentligt inför ett ev motorbyte. 

Den nya motorn med rak axel fick plats och dieseltanken fick földaktligen placeras i det gamla motorummet.

Började genast efter att Anders lyft ur den gamla motorn att arbeta för att få in tanken. Det var i början av februari. Hann inte så långt innan den nya motorn var på plats och provturen gick till Springets småbåtshamn. 

Sen blev det uppehåll ett par veckor innan jag kom igång med båtjobbandet igen


Motorbädden bestod av balkar av plyfa som plastats och det gick att såga ur för att sänka ner tanken  - har för mig att det blev 12 cm.

När jag hade sågat ur maximalt kollade jag att tanken passade och gjorde lite justeringar. Lyfte i och ur tanken ett par gånger. Vid ett tillfälle lyckades jag få släng på tanken och fick  pekfingret mellan tanken och ramen till motorumsluckan. Det gjorde ont och resulterade i en blå nagel, som jag så småningom tappade. Nu har jag snart en ny och fin nagel på vänster pekfinger. 

När den gamla motorbädden var tillpassade och plasten runtomkring avslipad var det dags att plasta över de öppna träytorna. Körde med epoxy och väv. Det hade ju gått lika bra med polyester, men dels hade jag epoxy och väv hemma och dels luktar det inte så mycket. Hade ju en täckning över sittbrunnen till skydd från väder och vind, så det var ju i stort sett inne.

Det är ju relativt gott om plats i det gamla motorummen, men för en stor man ändå trångt, så jag plastade en sida i taget och lät det hela härda emellan. Den dagen jag skulle plasta på den sista balken var ju allt klart. Bara att blanda epoxin och börja plasta. Jobbet tog väl knappt en halvtimme. Det var alldeles för tidigt att att gå hem, så jag gick in i däckssalongen och började fundera på hur jag skulle fixa med durkar och inredning. Sen glömde jag helt av att jag höll på med tanken och fortsatte med inredningen tills den var klar - nån styv månad senare.

När jag kom igång med tankjobbandet igen och provade tanken på plats konstareade jag att kranen till kylvattnet till motorn satt ivägen och för att det skulle bli bra måste båten upp på land. Dessutom måste tanken modifieras en aning för att det skulle bli riktigt bra. Lämnade tanken till Olofssons Marinservice och gjorde upp om upptagning. 

När båten var i sjön igen var det det ena och det andra som tog upp min tid så båtjobbandet blev i stort sett obefintligt. Var nästan inte nere i båten på två månader. De dagar jag hade tid regnade det så det blev lite innomhusjobb, med bl.a. madrasser till förpiken i stället.

Förra fredagen blev jag färdig med ett arbete på jobbet som var tvunget att bli färdigt innan sommaren bryter in på allvar och jag kunde ta semester. 

I måndags drog jag länspumpslednigar som kommer att hamna under tanken och satte in två elekriska automatiska länspumpar. En i utrymmet under tanken och en i det nya motorummet. Monterade också en ny däcksförskruvning, som jag för övrigt köpt för en spottstyver på båtmässan ur skrotlådan hos en utställare. Det hände nåt med bilden jag tog när jag monterat den så jag tog en ny idag. Efter att jag fyllt på dieselolja. Det var fruktansvärt vad det blev kladdigt på mitt nyligen rengjorda däck av den olja jag spillde. 

Tisdag kom tanken på plats permanent och de flesta slangarna. Den gamla påfyllnadsslangen var i kortaste laget vid provmätning, men skulle nog räcka. Det går ju att gena lite. Det var inte helt enkelt att få loss den och minst lika besvärligt att dra fram den ur inredningen på den gamla platsen. Ålade mig in i det stora utrymmet under sittbänken och fick fast slangen på däcksförskruvningen. Slangen var några cm längre än det måttet jag kom fram till när jag kontollmätte och den räckte fint.

Idag, Onsdag, drog jag om och flyttade bränslepumpen och därtill hörande ledningar  till värmaren. Plockade också fram mina reservdunkar med diesel och slog på de 25 literna jag hade ombord. Klart för att gå och fylla på ytterligare ca 120 liter diesel.

Allting har sin tid, men ibland kan  ett litet arbete ta en förfärlig tid. 

5 månader för att flytta en liten oljetank knappt 2 meter. 

Fast jag har ju gjort en hel del annat under tiden också.  wink 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar