torsdag 4 februari 2010

Vintertäckning










När Thallatha låg på sin nya vinterplats var det dags att börja täcka över sittbrunnen. Förra vintern, som jag också tillbringade med båten i sjön byggde jag en täckning med en NOA-ställning som grund. Jag började med samma metod, men kom på att jag kunde lägga några ribbor längs med båten för att få ett stabilare tak.










En presenning förifrån som slitsades upp från matsen akterut. Denna presenning hade jag använt förra året och skar då fel så därför saknades en bit akterut på babordssidan. På styrbordssidan skar jag två snitt vertikalt i framkant o bakkant på sitt brunnen så att det blev en fyrkantig lucka att gå in igenom.










En pressännig som slitsades upp från masten och förut och las över den andra. På så sätt fick jag
ett tät tak över däcksalongen och sittbrunnen. Mitt för den fyrkantiga luckan på den undre pressningen skar jag ett vertikalt snitt, Jag fick då en öppning vars flika täcker över varandra när jag vill stänga.










Det var i "grevens tid" jag fick täckt över däckssalongen och sittbrunnen. Vintern var i antågande och det är ganska skönt att ha ett tak över sittbrunnen så man har ett uterum där man kan ha lite grejer, när man skall hämta nåt eller arbeta i akterruffen eller motorrummet. Det blir ju lä och kanske lite varmare än på utsidan.

Jag skulle börja renovera och bygga om i förpiken. Detta innebär en del limning bl.a. av isolering på skrovsidorna. För att det skulle gå att limma trots att det började bli minusgrader på utsidan av skrovet, som ju kyler ner även insidan, köpte jag isolering i form av inplastad betongtäckningsmatta. Varje matta har tre separata sektioner som är 1x1,2 m. I huvudet beräknade jag att det skulle gå åt 5 st. Det visade sig att det gick åt 4 och då fick jag klippa bort en sektion på två av mattorna. De två bortklippta bitarna la jag mitt på däcket och la den 5 överblivna tvärs över skarven. Större delen av däcket blev täckt med 15 cm isolering.










Mot däcket var det ju inget problem att få mattorna att ligga, men de bitar som hängde ner längs skrovsidorna måste ju in mot skrovet om de skulle göra nån nytta. En entumsbräda pressade isoleringen mot avbärarlisten. En 2x2 tums regel pressade isoleringen mot skrovet strax under avbärarlisten och ytterligare en entumsbräda pressade isoleringen mot skrovet längst ner. Hängde upp brädorna i snören och la tre spännband runt skrovet och brädorna. När jag kom ner till båten på förmiddagen var det is runt båten, men jag körde med motorn på backläge så propellern lät vattnet strömma längs skrovet i ett par timmar så att isen försvann och jag kunde trä runt spännbanden. Efterhand som jag drog till spännbanden fick jag göra en del justeringar för att det skulle bli bra.

Det hela blev väl inte speciellt vackert, men det gjorde en enorm nytta. Redan dan därpå hade insidan av skrovet blivit mycket varmare. Jag fick också dra ner dieselvärmaren på halvfart trotts att det blivit mycket kallare ute.

Jag kom på ett bar förvarigställe för de liggunderlag som jag efterhand skall limma på insidan av skrovet. La dem i flera lager på taket till däcksalongen. Där gör de ju nytta som isolering också och de ligger mer lättillgängliga än hemma i pannrummet.

I början på januari var det riktigt kall under en lång period. Som kallast -17 grader. Det var också ganska lågt vatten. Konstaterade att när det var ca 40 cm under medelvatten stod kölen på botten. Bilden nere till vänster.











En kväll när jag var i båten och jobbade tyckte jag till slut att båten lutade framåt. När jag gick för kvällen fick jag se att det var riktigt lågt vatten. Vattenlinjen i aktern var högt över isen . Den långt akterplacerade kölen stod ju på botten och fören hade sjunkit ner väldigt mycket i förhållande till bryggan. Tog några kort med det jag hade till hands - mobiltelefonen. Det blev ganska mörkt, men man kan ju se skillnaden mot det normala. Enligt SMHI`s mätstation på Smögen var vattenståndet 60 cm under medelvattenstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar