torsdag 4 februari 2010

Autopilot

Har seglat sen början av 1990-talet med autopilot och kan inte tänka mig vara utan. Tidigare har jag haft rorkult, men nu fick det bli en för rattstyrning. Det blev en Raymarine Wheel Pilot S1. För segelbåtar till ca 7,5 ton. Med integrerad drivenhet. Vridmoment 75Nm, ratthastighet 9 varv/min. Strömförbrukning 0.75A, i viloläge 0.06A. Lev. inkl ST6002 kontrollenhet, S1 kursdator, drivenhet för rattmontage, roderlägesgivare och kompass

En autopilot för rattstyrning blir en aning mer komplicerad att montera än en för rorkult. Det är lite mer grejer. Kabeldragningen hade jag gjort i samband med värmarinstallationen.

Kursdatorn placerades i garderoben på skottet mot den invändiga styrplatsen. Kompassen satte jag först under durken i främre luckan på däckssalongen, men flyttades senare till utrymmet under durken mellan kojerna i förpiken.

Styrenheten sattes på SB-sida på utsidan ingångsdörren till däckssalongen. Kanske inte en optimal placering, men man kommer åt den både från sittbrunnen och inifrån däcksalongen. Jag blev tvungen att borra hål ända in i däcksalongen pga instrumentets djup. Hålet på insidan täcktes av ett gammalt skyddslock till ett navigationsinstrumen, som jag fick på en båttilbehörsaffär. I skyddslocket placerade jag reglagen för värmaren och det finns plats för ytterligare nån utrustning där. Det går att komma ner till maskinrummet från hålet i väggen, med en viss möda.

En del som har sin givna plats är drivenheten, den skall ju sitta på ratten, och det är ju ratten i sittbrunnen som gäller, som ju är förbunden med kvadranten och rodret med länkarmar. Ratten inne i däcksalongen är förbunden med kvadraten medelst en teleflexwire och det ger en hel del glapp, vilket ju inte hade varit så bra för autopiloten. En hel del pill att montera, men det var bara att följa anvisningarna.

Störst bekymmer var att monterar roderlägesgivaren. Den bör ju sitta ihop med kvadranten. Det bästa hade varit att plasta upp en klack att sätta den på, men jag kom på den ljusa idéen att hänga den under durken i akterruffen. Det är ju viktigt att den sitter rätt. Skruvade fast den under durken medan durken var lös. Fick den inte helt rätt. När durken sitter på plats är det nästa omöjligt att komma åt skruvarna. Har gjort många tappra försök att få roderlägesgivaren att sitta rätt utan att riktigt lyckas. Fick heller inte autopiloten att fungera något vidare under första sommaren, men får ta nya tag längre fram. Orsaken kan ju bero på många olika orsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar