torsdag 4 februari 2010

Lite eljobb

Förbrukningsbatteriet var helt slut och jag köpte ett nytt 110 Ah. 110 Ah är dock ganska lite på på förbrukningssidan i dagens läge med så mycket elförbrukare som finns av allehanda slag. På BB-sida av bränsletanken fanns ett utrymme där det fick plats tre st 75 Ah batteri. Jag hade tre nya i storfidran som skulle stå på land över sommaren. Snickrade till ett plant underlag och satte fast de tre batterierna i var sin tät batteribox. Drog två kraftiga kablar in i maskinrummet.

För att kunna separera de 3x75 Ah batterierna från 110 Ah batteriet som står i motorrummet, fällde jag in en fyra läges batterifrånskiljare i skottet mellan maskinrummet och däckssalongen under trappsteget under dörren. Vredet når man från däcksalongen och kopplingarna sitter i motorrummet. Man kan välja antingen 3x75 Ah eller 110 Ah eller alla fyra eller bryta bort batterierna helt.

Det sitter en batterifrånskiljare i maskinrummet där man kan koppla från och till förbrukningsbatterierna mot elcentralen och startbatteriet mot startmotorn. Dessutom finns en batterifrånskiljare som kan koppla samman alla batterierna tex om startbatteriet är tomt och det inte går att starta. Denna batterifrånskilljarenhet sitter en aning svåråtkomligt. Man måste lyfta på motorumsluckan i sittbrunnen för att komma åt den.

I samband med att jag kopplade in och kopplade om de grova kablarna mellan batterierna och den nya frånskiljaren anslöt jag två små säkringspaneler till. En till varje batterigrupp. Denna säkringspanel är avsedda för avsäkring av ledningarna till solcellspaneler och batteriladdare, som finns en för varje grupp. Värmaren ligger också på en av säkringspanelerna. Även framtida elektriska länspumpar bör ju kopplas direkt till batterierna före batterifrånskiljaren.

Monterade också en intelligent batteriladdare för varje batterigrupp permanent även på 230 voltssidan samt regulatorer för de två solcellspanelerna som fått en provisorisk placering på däcksalongens tak, fastsatta i det rostfria handräcket.










Behövde komplettera med automatsäkringar i elcentralen för bl.a. autopiloten. Dilskenorna för automatsäkringarna satt fastsatta med ett par plastprofiler. Dessa hade spruckit och det hela hängde och slängde. Dessutom var utrymmet fyllt av stora kabelhärvor och minusplinten bestod av listerklammer (sockerbitar - kopplingslist)

Märkte upp alla anslutningar och rev ur det hela. Kom på att det fanns ett stort döutrymme bakom elpanelen. Sågade upp ett hål, som passade för återmonteringen av elpanelen. Lyckades få in alla härvorna bakom och monterade tillbaka dilskenorna med automatsäkringarna direkt på plyfaskivan. Kompletterade också elcentralen med så många nya automatsäkringar som det gick.

Monterade en riktig minusplint och anslöt alla ledningar igen samtidigt som jag började rita på ett elschema över var de ledningarna gick hän som jag kunde komma på. Det blev ju betydligt bättre än vad det var, men jag behöver nog i framtiden ta ett mer radikalt grepp i elhärvorna och även göra något åt strömbrytarpanelen.

Mätsladdarna på bilden går är anslutna i kylskåpsledningen under tiden jag mätte Max och Medelström under verkliga förhållande. Kylskåpet var ju inget absorptionsskåp som jag ett tag trodde utan en kompressorskåp där kompressorn går på både 12 och 230 Volt.

Strax före jag stack ut och seglade sommaren 2009, hittade jag min gamla Fluke 87 (universalinstrument) som jag har saknat i flera år. Jag trodde att det hade blivit stulet ur jobbarbilen under ett obevakat ögonblick. Jobbarkompisen råkade ut för att man stal hans mobiltelefon, som satt i handsfristället, när han vände ryggen åt bilen under några minuter. Det var ungefär samtidigt. Boven i mitt drama var jag själv. Hittade instrumentet i en låda med FK och lite annat elmaterial som jag inte packat upp efter att ha hjälpt en av döttrarna med lite elarbete för några år sen.

Fluken har den funktionen att man kan mäta Min-, Medel- och Max-värde. Jag kopplade in den och mätte strömmen under ett dygn. Temperaturen i ruffen låg mellan 15 och 22 grader under mätperioden.

Kylskåpet går på 230 volt när landströmmen är inkopplad. Jag ställer då kylskåpet på Min temperatur (5). Det går ner till ett par plusgrader. Så snart jag drar ur landströmskabeln går det över på 12 Volt och jag ställer skåpet på så lite kyla som möjligt (1). Temperaturen blir då plus 10 grader. Det var så jag hade det under mätningen. Körde mätningen under 24 timmar.

När kylskåpet startade när batteriet var fulladdat drog det 5,5 A för att efter en liten stund sjunka till 4,5 A.

Medeltalet under mätperioden var 1,18 A och det blir ju 28,32 Ah under 24 timmar. Det är ju ungefär dubbelt så mycket ström som ett motsvarande nytt kylskåp som bara går på 12 Volt drar.

När jag skulle ansluta min nya navigationsdator, fanns det inga 12 volts adapter som passade i den spänningsomvandlaren jag bruka använda för att köra min navigationsdator direkt från 12-volt. Jag har en inverter som omvandlar från 12 V till 230 volt. Anslöt den direkt i elcentralen och tryckte in den mellan automatsäkringarna som en provisorisk lösning. Att spänningsmata en dator med en iverter drar alldeles för mycket ström jämfört med att köra med en omvandlare som höjer spänningen från 12 volt likström till 19 volt likström som min dator vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar