torsdag 4 februari 2010

Ny båtplats

Under hösten -08 och våren -09 hade jag legat på min båtplats A-bryggan i Springets småbåtshamn i Kungshamn. Den var egentligen alldeles för smal för Thallatha. Som tur var brukar den ena båtgrannen ta upp tidigt och sjösätta väldigt sent. När kompisen tog upp sin Ballad flyttade jag båten dit och låg där under vintern. Platsen har Y-bommar och man ligger ju bättre och säkrare på en sån plats. När det började närma sig sjösättning för kompisen, fick jag flytta tillbaka till min all för lilla plats på A-bryggan.

Direkt när jag köpte Thallatha kontaktat kommunen om att få byta en 2 meters båtplats jag har till min bohusjulle på Guleskär till en 3,5 meters var som helst i kommunen. När tiden för båtplatsgrannens sjösättning började närma sig gick jag upp till damen som har hand om båtplatserna.

"Nej det fanns ingen - men ................." Hon började leta i sina register. Det fanns faktiskt en båtplats, som blivit uppsagd i dagarna på Springet. D-bryggan platsen längst ut, på utsidan sista Y-bommen. Jag åkte ner och kollade på platsen, tog den och satte upp mig på kö för byte till en bättre plats på Springet.

"Har man tur så behöver man inget vett" brukade alltid en gammal arbetskompis säga.

Platsen den sämsta i hamnen när det är dåligt väder, speciellt vid östanvind. Då ligger den nästan helt oskyddad. Även fina dagar med mycket båttrafik blir det mycket störande med den ständiga sjögången från passerande båtar, om man är ombord. Det är väl också därför platsen nästan varje år har olika innehavare. Så fort man får tjangs till en bättre, så byter man.

När det gäller att segla ut och in är det däremot den den bästa platsen i Hamnen. Det finns en kraftig boj som jag kunde använda som akterförtöjning på BB-sida. Hur förankringen i botten är har jag ingen aning om, men båten kommer i varje fall inte att slita sig om bojens förankring skulle gå sönder.


La Thallatha på den nya platsen och flyttade min bohusjulle till min plats på A-bryggan på Springet. Det är bra att ha bägge båtarna i samma hamn när man skall titta till dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar