torsdag 4 februari 2010

Rullfocksproblem

Det satt en sk CU-rulle på båten när jag köpte den.
http://www.rullfock.se/

Då vantskruven på akterstaget hade skurit, kunde jag inte spänna upp riggen ordentligt när jag mastade på båten. Det är med akterstagets vantskruv som man spänner upp förstaget. Enligt rekommendationer skall förstaget inspänning va 20% av dess brotthålfasthet. Då jag har ett mycket långt förstag som sitter mer horisontellt i förhållande till akterstaget blir inspänningen i akterstaget betydligt högre än i förstaget.

När jag köpt och monterat en ny vantskruv spände jag upp den så hårt jag kunde. Några 20% av brotthålfasthet i förstaget kom jag inte upp till och det är väl frågan om det ens är möjligt med den riggen den lite udda riggen som är på båten.

Vid starten i 12-timmarsseglingen gick det nästan inte att rulla ut genuan. Vi var två man som fick ta i allt vad vi orkade. En framme på fördäck som försökte vrida i själva rullen allt vad han förmådde och en som la skotet på vinschen och drog allt vad han förmådde. Med detta övervåld fick vi ut genuan cm för cm. Lika dant var det när vi skulle rulla in Genuan inför en förestående kryss, för att hissa kryssfocken på det inre förstaget. Vi fick resten av seglingen segla med kryssfock och gennaker.

Inför 24-timmarsseglingen släppte jag på inspänningen i förstaget en del. Det var till ingen nytta. Genuan var lika svår att rulla in och ut ändå. Misstänker att det är ett lager som skurit, då det inte klarar draget från från en inspänd rigg.

Att segla med ett förstag som inte är ordentligt inspänt är ju hopplöst. En båt med mediokra seglingsegenskaper behöver ju inte ytterligare försämra sina seglingsegenskaper genom att ha allt för stort zagg i förstaget. Till nästa år skall jag byta ut förstaget och CU-rullen mot ett riktigt rullfocksbeslag som fungerar med en uppspänd rigg. Dessutom skall jag montera en akterstagsträckare, så att jag kan spänna upp förstaget ordentligt när jag seglar, speciellt på kryss. Då kan jag ju också minska belastningen på riggen när jag inte seglar.

Kryssfocken som satt listad till det inre förstaget - kutterstaget - med pistolhakar, tog bort väldigt mycket sikt från styrplatsen i däckssalongen. Det var inte aktuellt med att sälja storfidran under sommaren, så jag åkte till mitt båthus på Munkedals båtklubb, och plockade loss Plastimo rullen som jag hade på mitt kutterstaget på storfidran.

Skaffade en extra bit förstagsprofil och monterad Plastimorullen på Thallathas kutterstag. Gick nästa morgon ut till min segelmakare, Bobo Syversen, och han tog mått för att sy om kryssfocken så att den passade till rullen. När han kunde ha den färdig kunde han inte säga, men han skulle försöka innevarande vecka. Han skulle ringa när den var klar. Efter två timmar ringde han och frågade vad det var för likränna i förstagsprofilen. Han hade glömt att kolla. Samtidigt sa han att jag kunde komma och hämta seglet om en stund. Han hade börjat med det i stort sett när han kom in på segelmakeriet.

Äldsta dottern var hemma med sina två barn. Efter middag tog vi båten och gick ut till Smögen och hämtade seglet. Hissade det och provseglade tillbaka till båtplatsen på Springet. Det fungerade alldeles utmärkt. Skönt att ha en rulle som man kan rulla ut och in själv.

På vägen hem till Springet seglade vi förbi Buröarna. Vi gick in och la till för en stunds vistelse på land. Första bilden på på den gamla Plastimorullen monterad på kutterstaget.

CU-rullen funderar jag på om jag kan göra om till hissbar genakerrulle. Ett beslag som håller fram blocket till fallet en bit framför masten. Dyneema-lina till "förstag" och det i rullen inbyggda fallet. Då kan man hissa det om man skall ut och segla i lätta vindar, med mycket undanvindssegling. Blir det mycket kryss kan man ju ta ner paketet och lägga längs däcket eller stuva undan det helt. Men först måste jag få ner skiten och se om jag kan komma på vad som är felet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar