torsdag 4 februari 2010

Akterankare och yttre stuv

Fjord 28 cs är egentligen en ganska liten båt. Man har utnyttjat utrymmena maximalt till boutrymme, på bekostnad av utvändiga stuvutrymme.

Det finns en liten ankarbox på fördäck, men den rymmer ju på långa vägar inte all den utrustning man behöver för att handha båten. Man skulle visserligen kunna ha en del under sittbänkarna i däckssalongen, men det är inte speciellt praktiskt och en våt illaluktande ankarlina vill man ju inte dra inomhus.

I motorrummet får man ju plats med en del. Jag brukar lägga en del fendrar där, men det är ju också förfärligt bökigt att snabbt komma åt.

Det finns två stora outnyttjade utrymmen, som dessvärre är nästan oåtkomliga, normalt sett. Under var sittbänk längst fram i sittbrunnen. Funderar på att ta upp en lucka från sittbrunnen på varje sida. På styrbordssidan skulle det gå att placera ett bandankarspel, på skottet mot däckssalongen, för ett akterankare, Det lär bli en hel del arbete att få till det på ett bra sätt. På babordsidan skulle man kunna ta upp en lucka och plasta in en durk med avrinning till sittbrunnen. Där skulle man kunna förvara en hel del fendrar, reservankare och rep mm.

Det skulle visserligen gå att ha ett ankare permanent i ankarullen i fören, men det är ju bara vid svajankring en sån placering är optimal. I regel ankrar man ju från aktern både i naturhamnar och vid de tillfällena man måste använda sitt ankare i gästhamnar. Då båten har ett kosterskrov går det ju i regel bra att svajankra från aktern. Ett akterankare, klart att fällas och tas upp utan större åthävor är en självklarhet för mig. Har man då som jag problem med ryggen skall man försöka undvika lyfta såna tunga saker som ankare i nån större omfattning, speciellt inte om hanteringen måste ske skyndsamt, som det ofta är i samband med tilläggningar och avgångar.

Hade möjligheten att smita in på båtmässan i Göteborg en stund och besökte båtsystems monter. De hade en ankarhållare som med viss modifiering skulle passa att montera på aktern. När jag kom hem gick jag in på Fiskarföreningen Norden för att beställa en dylik. Det visade sig att de hade en hemma. Den hade varit utställningsobjekt och hade blivit en aning skavd, så jag fick köpa den till starkt reducerat pris. Efter en massa funderande och måttande, sågade jag bort en del av avbärarlisten i aktern. Den hade förövrigt fått en kraftig skada och behövdes dessutom reparerats och sättas fast.

Lämnade in ankarbeslaget till en mekanisk verkstad som svetsade dit lite extra fästpunkter för att det skulle gå att få beslaget att sitta stadigt. Det blir ju lite påfrestningar när man ankrar. Monterade beslaget med hjälp av en kompis. Nån bra plats till ankarlinan finns ju inte, utan förvarade linan på durken i akterruffen och lät den ligga över dörren för att komma in. Till sommaren 2010 har jag köpt en ankarsäck avsedd att hänga i räcket runt akterruffen.

För förtöjningsändar satte jag upp en aluminiumskena mellan framkant masten till aluminiumprofilen i bakkant den öppna dörren. Skenan försåg jag med ett antal krokar. Det är skönt att ha förtöjningslinor lättillgängligt.





Köpte också en Ankarolina som jag monterade i akterkant under babords sittbänk. Kan ju va bra att snabbt ha tillgång till en riktigt lång lina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar