torsdag 4 februari 2010

Första gästhamnen

Det brukar sägas att "kvinnans list övergår mannens förstånd"

När vi kom hem efter provseglingen med den "nya" rullfocken, ville barnbarna att vi skull gå ut med Thallatha även nästa kväll, som var en fredag.

Det är Knallemarknad i Hunnebostrand ett par gånger varje sommar. Min fru vet att jag inte tycker det är speciellt roligt. Det finns ju sällan några verktyg och definitivt inga båtgrejer där. På torsdagskvällen talade min fru om att vi på Lördagen skulle ta båten genom Sotekanalen till Hunnebostrand och gå på marknaden.

Om vi skulle ut med båten fredag kväll och även på lördag tyckte jag att vi lika gärna skulle gå till Hunnebo på fredagskvällen och ligga där över natten. Detta anammades och vi gick på fredagskvällen genom Sotekanalen till Hunnebo.

Hunnebostrand blev vår första gästhamn med Thallatha. Vi har varit där med många gånger genom åren med de olika båtarna men aldrig tidigare övernattat. Antingen har vi gått ut och lagt oss i en naturhamn, eller så har vi gått hem - det är ju så nära.




Under tiden vi låg i Hunnebo kom en vit "ångbåt" och passerade tätt intill för att gå in och lägga till vid Mellankajen. Jag tyckte att jag kände igen båten, men blev osäker. När den vände aktern till såg jag att det verkligen va Sotefjorden, som mellan 1934 till 1989 gick i passageratrafik här hemma, mestadels mellan Gravarne och Lysekil.

Båten byggdes 1880 som sjöspruta till Stockholms brandförsvar under namnet S:t Erik. 1990 såldes båten till Waxholm och återfick namnet S:t Erik. Efter det har den haft ett antal ägare och bytt namn lika många gånger. 2008 köptes den tillbaka till Smögen och fick namnet Sotefjorden. Detta hade jag ingen aning om, men det var mycket roligt att se den välbekanta båten.
http://www.sotefjorden.com/?PageId=5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar