torsdag 4 februari 2010

Arbete i förpiken

I Predikaren, en av böckerna i Gamla Testamentet, står det;"Allt har sin tid,.........en tid att riva ner, en tid att bygga upp......"

När rivningsarbetet var utfört var det dags att börja bygga upp. Gör väldigt sällan ritningar på det jag skall göra, men jag måste se arbetet "för min inre syn" för att jag skall kunna börja. Brukar ha tänkt igenom allt ganska noga. Visst kan det bli nån enstaka detalj där jag får tänka om, men i regel brukar det stämma det jag tänkt.

Wellpapp, är en av mina bästa arbetsredskap, tillsammans med kniv och sax. Det finns ju inget som är rakt på en båt, så det första arbetsmomentet brukar va att göra mallar. Hade tänkt att sätta upp små skott uppe under skarndäck. Det gick tidigare en bräda runt förpiken strax under fönstren. Brädan hade jag tagit bort. Den satt skruvad i små träklotsar som var fastplastade mot överbygget. Hade tänkt sätta ett litet skott i varje träklots. Det blev sex stycken. Gjorde sex mallar. De passade på bägge sidorna. Båten är ganska symmetrisk.

Fick för ett par år sen en del spillbitar av 19 mm plywood. Sågade ut skotten ur dem. De är av olika typ ren trä, lackade, durkplyfa och mer eller mindre skadade. Att få alla skottena lika var inte att tänka på, men det kommer att bli mycket spill med ytmatta. Kan klä dem så att blir de enhetliga.

Skruvade fast skoten tillfälligt i klossarna efterhand som jag passade till dem mot skrovet. När alla satt på plats var det dags att passa till dem i överkant och framkant. Tanken var att det skulle bli en liten hylla ovanpå. Främsta anledningen var att facken skulle bi så stora som möjligt. Sen är det ju bra att ha nån stans att lägga småprylar. Hörapparat, glasögon, nycklar mm. Skottet längst akterut gick jag ut tre cm med och ökade en cm för varje skott, dvs åtta cm längst fram.

När alla var tillpassade skruvade jag fast dem ordentligt i klossarna samtidigt som jag limmade fast dem med sikaflex mot skrovsidan. Gjorde ett litet hålkärl på varje sida om skottet för att få limningen starkare. Senare kommer ju isoleringen och ytmattan samt framsidan att hålla dem på plats.

När jag var klar med monteringen av skotten var det dags att börja klä bordläggningen med isolering. Tänkte limma två lager 10 mm liggunderlag, så att skarvarna täckte över varandra och utan på det en tre mm ytmatta. Under arbetet med limmningen av isoleringen höll jag också på att passa in den hylla som skulle bli i överkant på skotten. I samband med detta brakade locket på vattentanken söder när jag satte mig på den. Det var kanske lika bra, för vattentanken var ett hinder för att kunna få klart isoleringen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar