torsdag 4 februari 2010

Nordkoster

Gick närmaste vägen ut på havet förbi pricken Bredgrundet. Seglade förbi den gamla fyrplatsen Svangen som uppfördes 1889 och var bemannad till 1917. http://fyrplatser.se/bohuslan/svangen/ Svangen ligger inom Kosterhavets Nationalpark.

Fick en härlig seglats upp genom Kosterfjorden. GPS;en visade på 8 knop som max i surfarna i den kraftiga medsjön vid ett par tillfälle. Båten är ju inte helt lättstyrd utan behövde ständig passning på rodret, men det blir ju en vanesak så småningom. Gick in till Nordkosters gästhamn i Kostersundet och la mig på en plats på utsidan pontonbryggan. Hamnen heter tydligen Bopallen. Får säga som en känd politiker, numera avliden, sa vid ett tillfälle; "Det hade jag ingen aning om", trots att jag varit på Nordkoster många gånger. Tycker nog bättre om Nordkoster än om Sydkoster. Kanske bara därför att ön är mindre. Jag vet egentligen inte varför.
http://www.kosteroarna.com/koster.htm

Efter att jag käkat och tagit mig en "lutare" tog jag en promenad till den andra hamnen på Nordkoster, Vettnet, som ligger på östra delen av ön. Inspekterade hamnens gästplatser, med tanke på att ev. komma tillbaka snart. Jag har promenerat till Vettnet många gånger, även om det nu var längesen, men aldrig legat här med båt.

På hemvägen till båten valde jag att följa den östra och södra stranden i stället för att gå vägen tillbaka. Jag tycker alltid om att gå nya vägar, och den vägen hade jag aldrig gått tidigare.

Frampå kvällen råkade jag titta ut och fick se en syn som nuförtiden inte alls är lika vanlig som förr. Jag vet faktiskt inte när jag själv såg nåt liknade. Var bara tvungen att hämta kameran och ta ett kort. Två man kom roendes i en bohuseka tvärs över Kostersundet. Synd bara att motorbåten "förstörde" bilden. Men det tänkte jag inte på när jag tog kortet. Jag hade ju kunnat väntat en stund, eller tagit fler bilder. Det är en konst att se motivet och att kunna fotografera.

Nästa dag gav jag mig ut på en lite längre promenad. Jag hade inget bestämt mål, men började gå bortåt hamnen. En liten lindriven färja hade tillkommit sen jag va här sist, som faktiskt va för ganska många år sen. Den är bemannad sommartid, men resten av året får de som gått en särskild utbildning ett kort och fär sedan köra färjan själv. Färjan är troligtvis byggt av Smögens Plåt & Svets som byggt en liknade färja över Kebalviken. Jag stod länge och tittade på färjan som ju är en mycket intresant inovation och säkert underlättar livet för många Kosterbor. http://www.kosteroarna.com/linf.htm

Fortsatte bortåt kajen och vek av norröver. Tog vägar där jag inte gått tidigare. Fick så småningom se berget där Kosters dubbelfyrar ligger. Där uppe hade jag inte varit, så jag bestämde mig för att gå dit. Vägen upp på berget var till en viss del banad och bestod av trappsteg som gjutits av betong där det var lite för brant för att det skulle va enkelt att ta sig fram. Det var ändå med en viss möda jag tog mig upp.

Högst uppe på Bonden eller Högen, som berget också kallas ligger de forna dubbelfyrarna på Nordkoster, 58 meter över havet. Fyrarna byggdes 1849 men var nog felplacerade då det inträffade att antal förlisningar pga dem. 1891 ersattes de av dubbelfyrar på Ursholmen ca 4 km i sydväst.

Ett omfattande renoveringsarbete har gjorts ideellt av Kosterborna de senaste åren. http://www.kosteroarna.com/fyr.htm Utsikten från fyrarna är hänförande. Om sikten är god kan man se hela Kosterarkipelagen och Väderöarna i söder, Ferders fyr i nordväst och Oslofjorden i norr. Det fanns en lättare väg som jag tog när jag gick ner och gick förbi grunderna till fyrvaktarbostäderna.

Dagen därpå seglade jag till Strömstad. Min fru skulle komma dit på kvällen för att va med i båten över helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar