torsdag 4 februari 2010

Ny integraltank

Det är i varje fall skönt när man får bestämt sig.

Rev ner allt som måste bort av glasfiber och rutten plyfa. Behöll ett par cm av det gamla laminatet för om det främre skottet, som syns på bilden, för att jag enkelt skulle kunna montera en ny plyfaskiva.

Tog upp ett hål där avtappningen från tanken skulle sitta, för att det skulle gå att sätta fast bottengenomföringen på ett bra sätt. Som syns på bilden sitter sista fanerlagret från den gamla plyfan kvar. Den satt fast i plasten på andra sidan och verkade rätt ok.



Sen vidtog ett tråkigt men viktigt arbetsmoment. Slipa ren all glasfiber där det under arbetets gång skall plastas. Det värsta är allt glasfiberdamm som sprider sig till hela båten. Efter detta moment skulle det bli oerhört skitigt i båten under en lång tid. Dessutom blir det ju under arbetets gång mycket slipning av glasfiber, så jag ansåg det meningslöst att städa.












Fick en ide om att isolera mellan tanken och boendeutrymmet. Isolerar ju förpiken ganska rejält, men mot vattentanken har jag inte haft nån tanke på isolering tidigare. På sommaren isolerar det ju tanken från värmen inne i båten, på vintern isolerar det mot kylan från tanken. Om det är rätt eller fel, vet jag inte.

Skruvade fast remsor av 10 mm plyfa i under och överkant på den tänkta isoleringen. Monterade 10 mm liggunderlag mellan remsorna och skruvade det nya skottet av 10 mm plyfa utanpå.

La Sikaflex på den lilla flänsen av glasfiberlaminat för om det främre skottet och satte detta på plats. Tryckte skottet mot flänsen med hjälp av några brädbitar under tiden Sikaflexen härdade, som syns på bilden. Att jag valde Sikaflex att sätta fast skottet med var enbart av den anledningen att jag hade det till hands. Kunde lika gärna ha blandat till lite lim med epoxy som bas.










Passade på att borra hål i skotten och lägga ett 16 mm plaströr i botten på tanken. Tidigare har det inte funnits nån avrinning från utrymmet för om vattentanken. Genom att lägga plaströret får jag ju den möjligheten. Röret syns i botten på tanken på bilden nere till höger.

När de två skotten satt på plats plastade jag dem på insidan med glasfiberväv och epoxy. Det är ju speciell väv som man använder tillsammans med epoxy och den har en vikt av 280 gram/kvadratmeter. Att jag använder epoxy beror på att den är vattentät till skillnad från polyesterplasten. En annan fördel är att epoxyn är lösningsmedelsfri och därför inte luktar som polyestern gör. Skulle man plastat upp med polyester hade man måst haft en friskluftsmask för att över huvud taget kunna göra jobbet i det stängda utrymmet som båten utgör.

Om jag inte tänker helt fel blir tre lager 1 mm tjockt laminat. Jag la på 5 lager, vilket borde bli knappt 2 mm tjockt laminat. Laminerade även ut på skrovet i botten på tanken, vilket syns på bilden.















Dags att börja bygga upp överdelen på tanken. Det var ju detta de misslyckats med på den förra tanken. Kapade till två stycken reglar 45x75 mm. Klädde dem med flera lager maskeringstape på undersidan, för att det skulle gå att få loss dem från laminatet. Plastade upp 10 lager väv på varje balk. Det borde bli styvt 3 mm. När laminatet härdat och jag kapat bort överflödet, monterade jag de två balkarna tvärs över tanken och lät ändarna vila på det rör som går längs båten. Fixerade reglarna genom att skruva dem på lämpliga ställen.

Därefter började jag laminera fast remsan mot tankens sidor. Det är inte helt enkelt, med ganska obekväm arbesställning. Sen tror jag inte man kan bygga upp hur många lager som helst på den delen som är uppåt. Plastade i tre omgångar med slipning emellan. Det blir alltid någon kant eller liknade som hänger ner, och man vill ju ha en slät yta att plasta mot.

När lamineringen härdat, bröt jag loss reglarna. Iden med maskeringstapen fungerade utmärkt och regeln släppte relativt lätt från laminatet. med slipmaskinen tog jag bort resten av maskeringstapen från laminatet. Kontrollmätning visade att laminatet var ca 7 mm.











Nästa moment var att plasta upp kortsidorna på tanken, de som går längs skrovsidorna. Kapade till två bitar spånskiva 12 cm breda, av ett gammalt hyllplan som var belagt med ett ytskickt på varje sida. Sågade till dem så att det passade och klädde dem med maskeringstape på undersidan. Laminerade upp med 10 lager väv. När det härdat kapade jag till laminatet på längden så att det passade mellan de längsgående bitarna som jag tidigare laminerat fast.

Skruvade fast bitarna tillfälligt och laminerade fast dessa på undersidan. Det var minst lika knöligt som med de långa bitarna. När det härdat tog jag bort skruvarna, som gick igenom, och slipade slätt på undersidan. Fick förutom min lite större slipmaskin använda Dremmeln (toppslip) för att komma åt. Laminerade i ytterligare två omgångar. Det är ju viktigt att det är tätt över allt, även inne i hörnen.



Efter att ha brutit loss spånskivebitarna, som gick lätt tack vare tapen som syns på bilden, laminerade jag även ett par lager på ovansidan av det som nu var upplag för tankens lock, sen jag slipat rent.















Tankens lock sågades till av 10 mm plyfa och laminerades med 5 lager på undersidan. Överskottet sågades till och ytan slipades av .

Efter renslipning av tankens botten laminerade jag upp ett par lager väv även där.

Därefter vidtog avslipning av hela tankens insida och även i utrymmet för om tanken. Jag började tröttna på att slipa i obekväma arbetsställningar. Det var skönt när allt slipjobb var klart och jag kunde städa av förpiken och damsuga bort allt slipdamm. Tog även ett tag med damsugarn runt i  övriga båten så gott det gick.

Sen målades utrymmet för om tanken med ett lager  ljus Toplack.Jag glömde ta ett kort innan jag började måla, men kom på det när jag precis börjat, som syns på den något suddiga bilden till vänster. Hela vattentanken ströks med ett lager ren epoxy.


Lite monteringsjobb återstår ju innan tanken är klar att användas. Inlopp, avtappning och luftare. Det satt även en enkel vattenmätare i form av två anslutningar, en nere och en uppe och en plastslang emellan. Fungerar perfekt i all sin enkelhet. Kommer att montera även en ny sån. Rördelarna som som satt där tidigare blir inte så bra att återmontera så jag satsar på nya delar. Sen skall ju locket monteras och jag kommer att göra en ny manlucka.  Det är ju nästan nödvändigt att  kunna komma ner i tanken på ett inte allt för besvärligt sätt.

Skall man göra en integraltank i en produktion går det ju inte att göra på det sättet som jag har gjort. Det tar alldeles för lång tid. Mellan 40 och 50 timmar har jag lagt ner - hittills. Jag är  inte speciell snabb när jag jobbar, men jag tycker heller inte om att fuska.  Tanken blir  mycket bra,  och den kommer att hålla båten ut och väl så det.  Skulle varvet byggt tanken på ett riktigt sätt skulle det två skotten och locket och ett par små skott på sidorna tillverkats i en form, med en stor manlucka, så att det bara  hade varit att plasta fast den mot skrovet. Då hade man fått tanken tätt till en rimlig arbetsinsats. En skrämmande tanke -  hur många liknade tankar som min har varvet tillverkat. Fjordvarvet har ju byggt  många båtar.                                                                                                                                                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar