måndag 10 september 2012

Lyngö


Gick, som sagt, för motor ut på öppet vatten norr om Hamburgsund, rullade ut Genuan och satt kurs på Väderöarna. 

För att inte förlora höjd gjorde jag några slag för att ta mig norr om St Håskär och Vedholmen bl.a. Vinden mojnade stadigt och när jag var inte så långt från Lyngö dog den ut helt och hållet.






Kollade i Kryssarklubbens "västkustens naturhamnar". Där stod det kort och gott; "God natthamn. Möjlighet till långsides förtöjning". Det passade mig utmärkt.


Det fanns flera förtöjningsmöjligheter och jag valde att lägga mig längs med berget i den nordöstra delen av basängen.








Visserligen en liten balanskonst att få lagt på akteränden på bergöglan, men det fanns en smalt klipphylla att gå på och några sprickor högre upp där man kunde få tag med fingrarna.





När man googlar på Lyngö får man inte många - för mig - intressanta träffar


Lyngö: Finns ett Lyngö väster om Kyrkogårdsö, och ett Lyngö
väster om Lilla Hamburgö. Namnet har säkerligen med växten
ljung att göra. http://www.warne.se/docs/Inomsk%E4rs39-49.pdf

Dessutom hittade jag ett Lyngö på Väderöarna och ett Lyngö väst Bovallstrand http://www.seniorseglarna.se/vastlyngo-filer/vastlyngo.htm Det finns säkert fler.

Men det Lyngö jag avser ligger väster om Kyrkogårdsön. Det finns som sagt flera ställen i den lilla "lagunen" där kryssarklubben har dubbat. Upplevde inte ön direkt promenadvänlig, men jag låg väl förtöjd.





"Lagunen" var vacker  och rofylld i solnedgången och efter en behaglig natt kastade jag loss efter frukost, styrde ut ur hamnen och rullade ut genuan. Den där tanken på att segla till Väderöarn låg kvar och gnagde, men jag sansade mig och slörade norrut. Det blåste omkring 10 m/sek men i höjd med Brämskärs fyr hade vinden ökat till över 14 m/sek.




Rullade in några varv på genuan och styrde upp mot Väckers fyr och in mot Havstensund. Seglade förbi Havstensund och gick in och högg en av kryssarklubbens bojar nordost om Trossö. Även här hade man lagt ut ytterligare en boj och nu finns det tre.

Min fru skulle visserligen komma till Havstensund senare på kvällen, men jag kunde lika gärna ligga i bojen och vänta än längs Havstenssunds skvalpiga gästbrygga. Det började regnar rejält när jag lagt till och det var skönt att krypa in i förpiken och lägga sig att läsa.

Plötsligt får jag se en mast alldeles akter om Thallatha. Det var inte utan att jag väckte till. Masten såg ut att va så oerhört nära.







De två gamla bojarna ligger ganska tätt, men det är ändå ett rejält avstånd mellan dem. Det var en Hallberg Rassy som lagt sig i den andra bojen.

Strax efter klockan arton ringde frugan från Grebbestad. Vi kom överens att hon skulle köpa pizza. Jag lättade och gick in till Havstenssund för att möta henne och vi låg kvar där över natten. Vinden hade mojnat och regnet hade upphört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar