Förbrukningsbatteriplacering - såna långa ord det går det går att få till genom sammansättning.
Men det var nästa projekt efter att dieseltanken var flyttad.
I motorrummet fanns sen tidigare en hylla för startbatteriet på babordssidan och en hylla för förbrukningsbatteriet på styrbord. Bägge batterierna var slut när jag köpte Thallatha hösten 2008, så jag köpte ett startbatteri och ett 110 Ah Marin/fritidsbatteri. I min storfidra hade jag tre 70 Ah Marin/fritidsbatteri som var ett år gamla. Det var ju synd att de stod oanvända, så jag satte in dem under durken i däckssalongen våren 2009.
Konstaterade i vintras, och hade misstänkt ett tag, att mitt marina fritidsbatteri på 110 Ah från hösten 2008 var helt slut. Spänningskontroll visade att det var långt bortom räddning. Det hade i princip fått likartade laddning med en CETEC-laddare och solcellspanel precis som mina övriga förbrukningsbatterier. Det var nån i nåt forum som påstod att MaxPowerregulatorn kan ladda ihjäl batterier under vissa förutsättningar. Kan det möjligtvis va orsaken!? Batteriet förpassade i alla fall till återvinningsstationen.
Hade bestämt mig för att mina förbrukningsbatteri skulle få ny placering på babords sida av oljetanken. I en tråd på Maringuiden diskuterades det batteri. Ett tips var Biltemas AGM-batteri som har ett skapligt pris. Ett AGM-batteri har en hel del fördelar jämfört med ett vanlig vått blybatteri. Blev lite tänd på iden att sätta in 3 st 95 Ah AMG-batteri. De kan ju stå hur som helst och borde även kunna stå utan batteriboxar. Det finns ju ingen syra som kan rinna till "lo och lä". Ett vått blybatteri måste ju stå tvärs båten för att inte blyplattorna skall bli torra när man seglar och därmed förlora kapacitet.
Plockade fram de gamla blybatterierna från akterruffen där de stått sen i början av Februari. De var fulladdade när jag ställde undan dem. En kontrollmätning visade att de var fulladdade även nu.
Om de 4 år gamla batterierna har full kapacitet är ju svårt att säga, men på nåt sätt kände jag en liten besvikelse att min mätning visade att de var relativt ok. Men jag slipper ju en utgift på strax under 5000 kr - just nu i alla fall.
Snickrade till en ram av lite spillvirke och fäste ena ände under den befintliga batterihyllan. Batterierna behöver ju ha ett plant underlag att stå på. Mallade av för en skiva med wellpapp. En kontrollmätning visade att den gamla hyllan där startbatteriet stod tidigare var 19 mm. Samma tjocklek som jag har en del spillbitar i - Har man tur - behöver man inget vett.
Hem, sågade till en skiva efter mallen. Skruvade fast lister på skivan, som begränsar batteriernas möjlighet att röra sig. Sågade/borrade hål för tre remmar, som jag kan spänna fast batterierna med. Remmarna säkrades på undersidan av skivan så att de sitter kvar. Taskigt om man grejar med ett batteri och remmen far ner under skivan och man måste plocka bort alla kopplingar och batterier för att kunna skruva loss skivan och komma åt remmen som ligger nere under.
Skivan skruvades fas i underredet med några skruvar och batteriboxarna sattes på plats. När jag lyft i batterierna spändes dessa fast med remmarna.
Den elektriska kopplingen får anstå ett tag. Det blir inget båtjobbande på åtminstone en vecka.
Några timmar anslog jag i varje fall till att städa i båten. Det är inte klokt va mycket grejer en vinters arbete kan samla på sig. En akterruff är ett fördärv i det sammanhanget. Ett bra ställe att slänga in sånt som ligger i vägen just för tillfället. Det blev ett helt lass i bilen och då har jag en kombi som rymmer mycket.
Håller man då på med ett sånt jobb som jag haft de senaste dagarna "så skall man ha tack". (lokalt uttryck med lite negativ klang för sånt som inte är så bra - sarkasm) Man måste ner i ett stuvutrymme för att komma åt tex en slang. Allt måste plockas ur. I nästa stund skall man ner i det stuvutrymme, på vars lock man lagt de grejer man plockade ur nyss. Jag är ju dessutom en slarvpelle och har en förmåga att skapa röra runt mig.
Nu börjar det i varje fall bli lite bättre efter ett par timmars städning. Börjar få saker och ting att hamna på sina rätta platser. Dessvärre har jag bara en bild före, men en bild efter kommer nog i ett senare inlägg.
Snickrade till en ram av lite spillvirke och fäste ena ände under den befintliga batterihyllan. Batterierna behöver ju ha ett plant underlag att stå på. Mallade av för en skiva med wellpapp. En kontrollmätning visade att den gamla hyllan där startbatteriet stod tidigare var 19 mm. Samma tjocklek som jag har en del spillbitar i - Har man tur - behöver man inget vett.
Hem, sågade till en skiva efter mallen. Skruvade fast lister på skivan, som begränsar batteriernas möjlighet att röra sig. Sågade/borrade hål för tre remmar, som jag kan spänna fast batterierna med. Remmarna säkrades på undersidan av skivan så att de sitter kvar. Taskigt om man grejar med ett batteri och remmen far ner under skivan och man måste plocka bort alla kopplingar och batterier för att kunna skruva loss skivan och komma åt remmen som ligger nere under.
Skivan skruvades fas i underredet med några skruvar och batteriboxarna sattes på plats. När jag lyft i batterierna spändes dessa fast med remmarna.
Den elektriska kopplingen får anstå ett tag. Det blir inget båtjobbande på åtminstone en vecka.
Några timmar anslog jag i varje fall till att städa i båten. Det är inte klokt va mycket grejer en vinters arbete kan samla på sig. En akterruff är ett fördärv i det sammanhanget. Ett bra ställe att slänga in sånt som ligger i vägen just för tillfället. Det blev ett helt lass i bilen och då har jag en kombi som rymmer mycket.
Håller man då på med ett sånt jobb som jag haft de senaste dagarna "så skall man ha tack". (lokalt uttryck med lite negativ klang för sånt som inte är så bra - sarkasm) Man måste ner i ett stuvutrymme för att komma åt tex en slang. Allt måste plockas ur. I nästa stund skall man ner i det stuvutrymme, på vars lock man lagt de grejer man plockade ur nyss. Jag är ju dessutom en slarvpelle och har en förmåga att skapa röra runt mig.
Nu börjar det i varje fall bli lite bättre efter ett par timmars städning. Börjar få saker och ting att hamna på sina rätta platser. Dessvärre har jag bara en bild före, men en bild efter kommer nog i ett senare inlägg.
Håller också på att planera för plats att ha förbrukningsbatterierna. Jag har kommit fram till att det behöver byggas en hylla i motorutrymmet. "Slarvpellar" är vi nog alla litet till mans, behöver man en stjärnmejsel så hitta man bara spårmejslar och tvärtom. Bästa hälsningar Per
SvaraRadera