torsdag 5 juli 2012

Däcksgenomföring

Köpte en Däcksgenomföring på Hjertmans julrea för ett antal år sen.

De gamla anslutningarna till elen i masten, två kontakter och en kabelgenomföring till VHF-antennen hade sett sina bästa dagar.

Vid något tillfälle hade jag funderade på att montera den nya däcksgenomföringen, men då kunde  jag naturligtvis inte hitta den. Letade efter nåt annat för ett tag sen och hittade genomföringen som jag genast tog med ner till båten.

Att kunna dra in kablarna in i båten och ha kopplingarna väl skyddade är det bästa. Gamla däckskontakter har en benägenhet att krångla. Den nya kablen till Thallathas topplanterna hade jag dragit ner genom kabelgenomföringen till VHF-kabeln och kopplat provisoriskt under däck. Jag har ingen VDF - än  så länge.

När oljetanken var på plats var den ett alldeles utmärkt ställe att sitta för att montera kabelgenomföringen. Tog bort dom gamla kontakterna. Borrade upp ett hål med den 54 mm stora hålsågen. Gjorde rent runt de befintliga hål som blev kvar och ytan under den nya genomföringen. Tätade hålen med Sikaflex och la på "sika" under hela plattan. 

Återanvände de gamla rostfria spårskruvarna som jag fick dra dit för hand. Inte av snålhet, utan av lathet. Slapp ju resa mig och gå in i däckssalongen för att hämta nya skruvar med stjärna. Då hade jag ju kunnat använda skruvdragaren. Men hade ju också en lämplig spårskruvmejsel framme.


Skruvdragaren kom till användning i alla fall. Har en förkärlek för borr med bitsfäste. Det är ju alltid ganska klena borr och av någon outgrundlig anledning går de ofta av. Hade nästan inga bitsborr kvar så jag köpte ett par satser, som på bilden, när jag var en sväng in på Biltema för nån vecka sen. 

Bitsborr är praktiskt om man behöver förborra när man skall skruva i   tex glasfiberlaminat. Byta till lämplig bits. Dra i skruven. 


Jag avskyr egentligen stjärnskruvar. Har alltid gjort det. När de började komma allt mer måste man ha ett par extra skruvmejslar i fickan. När jag började med skruvdragare upptäckte jag snart att det inte vill mycket till för att man förstör stjärna och även bitsen. Har i så stor utsträckning som möjligt gått över till skruv med torksspår.

När Sikaflexen härdat skar jag bort det som kommit på utsidan, stoppade ner kablarna från masten och skruvade på locket.

Elkopplingarna får jag ta när jag försöker "gre upp" alla lösa sladdar som blivit under saneringen i det gamla motorrummet. Nästa projekt blir ju att montera förbukningsbatterierna där och eljobbet får väl börja i den änden.

















1 kommentar:

  1. Hej Tommy,
    Tänk att jag gjort samma sak, skrotat kontakterna och satt dit en likadan genomföring som du gjort. Tycker det blev mycket bättre, sitter för närvarande kopplat med kabelskor på insidan och skall komplettera med någon form av stickkontakt till vintern.

    SvaraRadera