söndag 28 april 2013

Bättre sent än aldrig

Ja så brukar man ju säga.

De senaste vintrarna har jag täckt Thallatha´s sittbrunn, så jag fått ett  uterum. Inte så dumt när man jobbar i båten. Bra ställe att ha oömt material som man inte får plats med inne i värmen och gott att snabbt kunna krypa in i när man kommer och det är ruskväder ute.

Hade för avsikt att göra även så i år, men man har blivit allt segare när det gäller att få saker gjort. Efter en jobbrelaterad tur till Hållö, som skulle blivit den sista turen för året 2012, men som av olika anledningar blev den första 2013, började jag sätta upp täckställningen, men blev inte klar ens med ställningen. Nån presenning fick jag inte heller på. 

Nå ja - nu spelar det egentligen inte så stor roll - en plastbåt klarar sig bra ändå, och teakbänkarna i sittbrunnen är gedigna. Det är ju utvändig teak som är mest ömtåligt.

Har varit nere och jobbat en del den senaste tiden och har valt fina dagar för detta. På lördagen skulle jag plasta ute i sittbrunnen. Var nere och gjorde förberedelserna på förmiddagen. När jag kom ut för att sätta mig i bilen för att åka till hamnen regnade det. Då var den arbetsdagen förstörd. Packade in en av mina trasiga pressningar i bilen och åkte ner till Thalltha. Det regnade inte mer än att jag skulle kunna lägga på pressningen över den befintliga ställningen. Jag har ju några arbetspass med plastning, slipning och målning framför mig, och skall även jobba i utrymmet under sittbrunnen med att förbättra självlänsen, fixa värmarslangarna som fått en del smällar, lite eljobb mm. Så att få täckt sittbrunnen hade ju i alla fall inte varit fel.

När jag kom ner till båten hade det inte kommit en droppe där, fast det är mindre än en kilometer mellan min bostad och småbåtshamnen. När jag nu hade pressningen med, la jag på den. Det hängde tunga svarta mol runtomkring och man kan ju aldrig vet när regnet kommer.



Fast det är nog inte många som täcker båten i slutet av april, när man inte fått gjort det på hela vintern.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar