tisdag 19 juni 2012

Nya madrasser i förpiken

Madrasserna i Thallatha var ganska dåliga när jag köpte henne. Andra vintern gjorde jag en ganska omfattande ombyggnad av förpiken, men blev ju inte färdig. Hade goda förhoppningar, men insåg att jag inte skulle ha en tjangs att få nån som skar till och sydde upp nya madraser den sommaren. 

Är ju trots allt optimist. De gamla madrasserna var olidliga att ligga på, så jag köpte ett par vanliga madrasser av ganska god kvallite på Jytsk bäddlager. Hade också köpt madrassunderlägg som skall hjälpa till att vädra bort fukten på Hjertmans julrea.

Men inte fick jag skurit till provisoriska madrasser den sommaren och det var kanske lika bra. Fick inte båten färdig förrän i slutet av sommaren och det blev totalt tre nätter i båten sommaren 2010.

Vintern 2010-2011 skulle jag inte börja på något annat, utan bara göra färdigt det som börjats  året innan, men  varken  förpiken blev klar eller  provisoriska madrasser blev tillskurina. Å andra sidan var jag bara ute med båten ett par nätter eller om det rent av bara var en sommaren 2011.

Under sommaren 2011 blev problemen med motorn och dess hydraldrift värre och att åtgärda det var prioritet nr 1 för vintern 20011-2012. Motorbytet blev ju ganska lyckat, men kringjobbena har ju tagit all min disponibla tid under våren 2012. Det mesta har ju varit ombyggnaden av inredningen och durken i däckssalongen. Det återstår ju en hel del med oljetanken och batterierna.

För att jobba med installationen av oljetanken behöver det åtminstone va uppehållsväder eftersom jag inte har min täckning över sittbrunnen kvar. En dag när jag skulle gå ner och jobba på Thallatha regnade det, så jag tog med madrasser, madrassunderlägg och mallpapp.











Klippte till mallar för Styrbord och babordssida. Sågade ur den biten som satt vid huvudändan på kojen, där man kan ha en iläggsskiva. Drog en linje tvärs över varje mall på var 20;e cm. Tog biten jag sågat loss och la vid varje streck och mätte avståndet i överkant ut till bordläggningen och noterade på mallen.











La på mallen på skummgummit och nålade fast den så att den skulle liga still medan jag mätte mig ut till rätt mått på översidan madrassen. När jag ritat på linjen sågade jag bort den öveskjutande biten med min elektriska sticksåg. Hade köpt det längsta sågblad de hade på järnaffären. Det var ganska grovtandat, men det gick bra att såga med även om ytan blev en aning grov. Bladet sågade nästan igenom det 13 cm tjocka skummgummit. Fick ta kniven och dra lätt en gång för att få biten att lossna.

La mallen på undersidan och ritade på och snesågade madrassen med min japansåg. Det blev kanske inte hel perfekt men det duger för mig.













Det fattades en liten bit på bredden på madrassen. Det visste jag om när jag köpte den, men tyckte det var onödigt att betala flera hundra kronor för ca fem cm. Limmade fast en lite bit på varje madrass med kontaktlim och sågade rent med japansågen.











Även på längden fattades det en bit - 12 cm - så jag gjorde likadant där - limmade på en bit på varje madrasshalva och formade till.












Köpte madrassunderlägg på Hjertmans Julrea 2009. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=53&artname=Madrassunderl%E4gg&sok=madrassunderl%E4gg

Kroppen avger ju en mängd fukt när man ligger och sover och det kan bli rejält blött under madrassen. Underlägget hjälper till att ventilera bort fukten. Det var en diskussion på Maringuiden där jag naturligtvis inte kunde låta bli att delta, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=438741 där man efterfrågade billigare lösningar på problemet. Nån ifrågasatte om de svindyra madrassunderläggen som jag köpte,  till relativt kraftigt nedsatt pris, om de verkligen kunde transportera bort fukten. Nu när jag studerat dem i detlaj är jag helt övertygad om att det är nog den absoluta bästa lösningen. Det är lika mycket hål på alla ledder.

Det syns kanske inte så tydligt som jag skulle önska på bifogad bild. Det enda som jag märkt medan jag jobbat i båten att madrassen och underlägget glider lätt på kojbotten pga underlägget. Men vi får se när det hela blir klart.









Har funderat på om jag skulle borra hål i de plyfaskivorna som utgör större delen av kojbotten för att luften lättare skulle kunna cirkulera. Nu visade det sig att det redan var ett antal 12 mm hål  i den trekantiga skivan över främre delen av kojen. Den fuktiga luft som tar sig ner där kommer ju att kondenseras mot skrovet.












De två utrymmena under huvudändan på kojen kan man ju komma åt från sidan, Skivan har bara ett hål för att man lätt skall kunna lyfta den. Utrymmet under kojen är isolerat på styrbordssidan och jag har för avsikt att isolera även på babords sida. När jag var igång med det jobbet satt spolvattenintaget till toaletten där. 

Flyttat intaget för ett par år sen, så nu kan jag isolera där och klä med inredningsmatta - vilket år som helst. wink

Hade ett 16 mm borr i verktygslådan som jag tyckte va lämpligt och borrade ett antal hål i de båda skivorna. Jag blir väl tvungen att sticka ut med båten och se hur länge jag kan bo ombord innan det blir blött under kojerna. 

Hade tänkt sy om det befintliga överdraget på madrasserna så att de passade den nya formen. Tog med mig allt hem till källaren och började sprätta bort biten där dragkjedjorna satt och ytterligare att antal meter söm. Det lilla verktyget avsett för att sprätta med är ett underbart verktyg. Klippte bort överflödigt tyg och nålade ihop det hela till önskad form. Nålade även fast lite överblivet tyg både på längden och bredden.

Det låter ju enkelt, men för en som aldrig fått gå i syslöjden var det en utmaning. Dags att kalla in en maskinförare för den vidunderliga maskin som kallas symaskin. När maskinjobbet var klart och jag krängt på tyget på madrasserna konstaterade jag att den ena sidan passade skapligt, men att på andra sidan var passformen lite si och så. Vi handsydde ihop sidorna som ligger mot skrovet och gjorde lite "smärre justeringar" på den madrassen med den sämsta passformen. 

Översidorna såg skapliga ut när vi var klara, även om det som inte syns när madrasserna ligger på plats nog har en hel del övrigt att önska. Det får duga för mig, och vi brukar ju alltid ha det bäddat i förpiken.

Så småningom fick jag dem med ner till båten och la dem på plats. Utseendemässigt finns det ju en hel del att anmärka på. Det som jag hade hoppats inte skulle synas så mycket syntes med  tydlighet. Men vi får ha det som vi alltid brukar ha det - bäddat. Då villar det bort en hel del skavanker. Dessutom är det ju ett rent provisorium, som inte kostat så många tusenlappar.

Det är kanske inte så konstigt att båtmadrasser kostar en bra slant.

Vid provliggning visade det sig dock att de var betydligt bättre att ligga på än de gamla. Dessvärre återstår det en hel del innan jag kan komma ut och få provligga förpikskojerna på riktigt. Oljetanken måste åtminstone på plats och mitt arbetstempo är inte speciellt högt. Dessutom är det så mycket annat som tar min tid och ork  i anspråk.

Men - den som lever får the - sa Lipton.


1 kommentar:

  1. Skönt att ligga mjukt! Tack för inlägget på maringuiden ang. Kiel - Hbg!

    SvaraRadera