måndag 8 november 2010

"Av skadan blir man vis -

men inte rik" finns ett gammalt uttryck som säger. 

Å andra sidan finns det ett annat gammalt uttryck som säger:"med statistik kan man bevisa nästan vad som helst". Det jag i detta fallet tänkte som "skada" gjorde ju att ja under föregående vinter fick mindre utgifter och därmed kunnat skjuta fram utgifterna till den kommande vinter. Om man ser statistiskt på det hela kan det nog tänkas att jag pga ränta på ränta mm har tjänat nån 50 öring på att det som skulle ha gjorts förra vintern inte kom till stånd utan kanske kommer att ske den kommande vintern.

Fast man har ju tagit bort 50-öringarna from i höst, så det hela kanske inte blir någon förtjänst i alla fall och kanske ingen förlust heller. 

Det va ju egentligen bara frågan om att få en rubrik på inlägget. Man måste ju börja med att sätta en rubrik innan man börjar skriva. Om man sedan ändrar sig, kommer ju rubriken på inlägget att va en annan än adressen till inlägget. I bloggen finns några sådana inlägg och det ser ganska dumt ut om man upptäcker det, men det är det nog egentligen bara jag som har gjort. Om det skulle va nån annan så spelar det ju egentligen inte så stor roll. 

Vad var det då jag tänkte på?

Jo - föra vintern hade jag tänkt ta upp min Hållöjulle "Lilla Hjärtat". Skulle bara städa i garaget först. Började städa, men ville göra det ordentligt och verkligen gå på djupet i all bråten. Innan jag hade fått städat så mycket att det skulle gå att få i jullen blev det islägg och" Lilla Hjärtat" frös fast i isen.

Skulle bygga om henne en vinter för fyra år sen. Det var vissa saker som jag inte tyckte var så bra. La bla. ett litet för däck. Blev naturligtvis inte färdig med det jag hade tänkt göra första vintern, så jag tog in henne i garaget vintern därpå och fortsatte. När sommaren kom var jag nästan färdig - det återstod bara lite lackning och några andra smådetaljer. Valde att sjösätta henne för att vi skulle kunna använda henne till det hon är avsedd till. Arbete går sällan ifrån en. Vintern därpå tog jag upp henne och satte henne på gräsmattan, men kom aldrig igång med det jag skulle ha gjort för länge sen. Och nu i vintras frös hon fast.

En fördel är att nu behövs det skapas bort nån lack. Den har i stort sett försvunnit av sig själv, men det ser bedrövligt ut och "Lilla Hjärtat" ser vanskött ut. Har inte fått städat färdigt i garaget än. Haft en tillfällig "arbetsbänk" mitt i garaget för ett par speciella projekt sen i våras och det ser värre ut än någonsin i mitt garage. Så med tanke på det så är risken stor att "Lilla Hjärtat skulle kunna frysa inne om det blir islägg igen.

Det ha blåst en hel del det sista och väderprognoserna framöver visar väl heller inget kanonväder. Men  idag var det faktiskt ganska fint. Det jag hade tänkt göra på förmiddagen gick snabbt och bra och det jag hade tänkt göra på eftermiddagen kunde inte genomföras. Tidigare har jag tagit upp "Lilla hjärtat" med hennes båtkärra med hjälp av fyrhjulsdriven bil på rampen på Springet. Jullen är lite besvärlig att ta upp på det viset  pga kölen och då jag inte längre har tillgång till nån fyrhjulsdriven bil så sliter det fruktansvärt på lamellerna på min privata som egentligen inte orkar.

Åkte ner till Guleskärs Marina och talade med Lennart Samuelson och kollade om det fanns nån plats att lägga "Lilla Hjärtat" tillfälligt. Det var inga problem. Gick ner till båten efter middag, hissade segel och kyssade mig ut till Thallatha. Gick ombord och tog på mig flytoveralen. Det är kallt på sjön.

Dragkedjan på kapellet till storseglet på seglarkompisens Ingemars  Maxi 77 hade blåst upp och kapellet stod ock fladdrade. Drog igen dagkedjan och slog en extra tamp runt masten. Kastade loss och började kryssa ut mot Tångens badplats.

Rundade det lilla skäret med kummeln öst om badplatsen. Seglar alltid vägen genom badplatsen när pontonbryggan är borta.

 

Fick plattläns i Tågeränna och valde att gå ur rännan och in mellan grunden i söder ganska tidigt.

 
 Det ha byggts ett par nya hus. Ett på den gamla trålverkstadens tomt och ett där man rev det gamla huset och byggde ett helt nytt. Många har irriterat sig på de nya husen, speciellt på det på trålverkstadstomten, alldeles nere vid sjökanten, men jag tycker de pryder sin plats.











I söder syns den inklädda Hållö fyr. Reparationen börjar närma sig sitt slut vad jag har förstått. Snart kan jag lägga om kursen och få en härlig slör ner mot småbåtshamnen på Guleskär, där jag tidigare hade båtplats till Lilla Hjärtat.











Thallatha var för stor för den platsen jag hade på Spinget och när jag fick en större plats på Springet flyttade jag Lilla Hjärtat till min gamla plats på Springet och sa upp platsen på Guleskär. Det är skönt att slippa åka till två olika hamnar när man skall se till båtana, även om det inte är så långt mellan dem.

Inga badande på badplatsen på Tjuvsund idag - konstigt va.        Det stillnade rejält när jag styrde in i inloppet till Guleskärs småbåtshamn











Sen blev det en "hård kyss" för att runda pontonbyggorna i hamnen. Hård i den bemärkelsen, att det nästan är svårare att segla när det nästan inte finns någon vind alls. Ändå tar man sig i regel framåt och åt det håll man har för avsikt - trotts avsaknad av vind. Det var först när jag styrde in mellan Y-bommarna på den plats alldeles in till kranen, som jag tänkte ockupera för ett tag, som jag fick lite fart på slören. Fördelen med en liten båt är att det inte blir så stora krafter. Bromsade upp båten genom att ta tag i den ena Y-bommen med näven.

En härlig seglats. Den gav mersmak. Började tveka på om jag verkligen skall ta upp så tidigt. Det skulle ju kunna bli nån mer fin seglingsdag innan ett eventuellt islägg. Tror att båten får ligga ett tag. Nu är den ju i alla fall nära kranen och Lennart vet ju vems båten är om någon skulle protestera.

Sen kom det värsta på hela seglatsen - att promenera hem iförd flytoveral.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar