onsdag 23 december 2009

Storfidran undet tak 2005 - 2007

När jag tittade på Santa Maria i Kåge på hösten 2003 var det första jag konstaterade att den hade en böldpestskada som täckte den delen av kölen där barlasten sitter innanför. Jag tycker visserligen att debatten om böldpest i många fall är betydligt överdriven men sen är det ju intressant att utröna vad problemet beror på.


Hade möjlighet att få stå inne hos "Båtbyggarn" i Sandbogen under vintern. Hade haft ett annat alternativ, men där var det kallt och trångt. I Sandbogen tog man egentligen inte in några båtar det här året, mer än några riktiga stamkunder, så det var gott om plats och dessutom höll man en temperatur på ca 10 grader. Santa Maria togs upp på Guleskärsverken och jag stod på deras plan och slipade bort gelcoaten på det området där böldpestblåsorna fanns. När det var klart tog min svåger "Herrman" gaffeltrucken och släpade ner båten till Sandbogen. Jag borrade ett antal 3 mm hål inom det skadade området. På ett begränsat område på 3 till 4 kvadrat dm rann det ut väldigt mycket vatten. Det tydde på ett hålrum.











När båten kom på plats i lokalen och båtkärran var uppallad, tog jag dosfräsen och borrade upp ett 70 mm hål där allt vattnet runnit ut. Mycket riktigt där var ett stort hålrum. Det fanns också en stor mängd blöt sand. Jag försökte få ut sanden.Till slut hade jag borrat upp 7 hål på ena sidan och åtta på den andra. Jag hade en högtrycksspruta där slangen var trasig. Kapade slangen vid skadan och drog ihop änden med en 3 mm skruv. Det blev två strålar med ett väldigt tryck. Med hjälp av högtrycken lyckades jag spola ur all den lösa sanden ur kölen, ca 20 liter.

Jag hade innan upptaget lagt en kraftig plast på båtkärran och jag byggde en tunnel runt det skadade området. I fören satte jag en luftavfuktare med dräneringsslangen ner i en spann, så att jag kunde se hur mycket vatten det komm ur avfuktarn utan att jag behövde öppna den tätt ihoptejpade tunneln. I aktern hade jag satt en (2x) 1000w värmefläkt. Likaså hade jag en likadan 1000w värmefläkt som stod lutad mot öglan för centrumlyften. Öglan var ett 1 tums bockat rundjärn som var fastgjutet i blykölen. Jag värmde på det sättet blyet. 1000w visade sig va för mycket. Fläktarna löste ut på värmesäkringen. Jag kopplade de bägge 1000w slingorna i serie och fick på så sätt två stycken 400 w värmefläktar. Det var mera lagom.

Den blöta sanden skulle ju ersättas med något och jag tiggde balansvikter på våra bilverkstäder. Satt sedan ibland på kvällarna och klippte ca 1 cm långa blybitar, tills jag hade 20 liter sådana. Tvättade blyet med avfettningsmedel och vatten och torkade det. Det var ett ganska stort och tröttsamt jobb.











Under tiden som glasfiberlaminatet i kölen torkade ut, rev jag ur den gamla kylboxen i pentryt inifrån motorrummet. Motorn hade jag tagit ur i samband med upptaget just av den anledningen. Byggde en ny kyl/isbox och snyggade upp runt omkring.










Det första jag gjorde var att ta bort sju stycken bottengenomföringar och plasta igen hålen. Några var onödiga och hade redan satts igen med rostfria pluggar. Andra satt på fel ställe enligt mitt förmenande och när allt var klart tog jag upp nya hål och monterade nya bottengenomföringar på ställe där de passade bättre, dvs tog upp mindre plats. Viktigt vid allt plastningsarbete är att man slipar ur ordentligt. Bilderna visar urslipat på babords sida och igenplastat på styrbord.










Isoleringen till kylboxen var mellan 10 och 15 cm på övervägande delen. Jag byggde upp en ytterstomme av lila markisolening som limmades och tätades med fogskum. Dessa skivor är ganska billiga men lite stabilare än vanlig frigolit. Inne i boxen monterade jag skivor med färdig yta avsedd för att bygga kylboxar med. Ganska dyra, men det blir bra. Monterade också ett avlopp i botten med vattenlås, för att man enkelt skulle kunna skölja ur boxen och även använda den som isbox. Fogade skarvarna med sikaflex.










Monterade förångare och känselkropp för termostaten samt lite inredning som jag klippte ur gallren från ett gammalt kylskåp. När allt var klart monterade jag väggen in mot motorrummet. Dubbla skivor - 10 cm isolering plus 2 cm porolon (ljudabsortionsmaterial). Kompressorn monterades längst akter under styrbords sittbrunnsbänk och man kan komma åt den genom akterstuvet. Snyggade upp runt omkring och målade bl.a stuvfacket under pentryt. Innan avloppsslangen mm monterades tillbaka.











En annan sak som hade irriterat mig var att det inte gick ann att komma åt hylsan och impellern på motorn, bl.a. pga oljetankens placering.










Tog ur tanken och rev skottet. Modifierade tanken något och placerade den ovanpå kyboxen under styrbords sittbrunnsbänk.









Samtidigt hade jag också plockat ur vattentanken som låg på en hylla uppe under fördäck, där jag tänkte bygga en ankarbox. Byggde även om denna tank så att den passade under durken i det aktre stuvutrymmet. Beskrivningen låter ju enkel, men det är ju som alltid trångt i båtar och besvärligt att komma åt. Monteringen av de två tankarna och kompressorn för kylen var besvärligare än vanligt beträffande att komma åt. Jag är en välväxt man, och jag fick krypa in via toaletten försöka dra mig in i akterstuvet och utföra arbetet därifrån. Det var inte få gånger jag kröp ut och in i detta trånga utrymme.








När det var dags fyllde jag i blybitar i tomrummet i kölen, satte tillbaka de glasfiberskivor jag sågat ur och plastade fast dem. Därefter fyllde jag upp resterande tomrum mellan blybitarna med epoxy ända upp till toppen. Insåg att jag inte skulle hinna få båten färdig till 2006 års segelsäsong utan att fuska med arbetet allt för mycket. Bestämde mig därför att stå kvar över sommaren och även nästa vinter. Det gav ju möjlighet att utföra ytterligare arbete på båten under drägliga förhållande.

Fick tag på ett begagnat peke för en spottstyver som jag sågade söder och lät en mekanisk verkstad bredda och svetsa ihop igen.















På den platsen där vattentanken tidigare suttit byggde jag en ankarbox med lucka på fördäck. På min gamla havsfidra byggde jag en ankarbox på liknande sätt, men det blev ändå helt olika utförande. Jag hade funderat i två år och till slut kom jag fram till en bra lösning.










Trots mycket funderande under lång tid var det ändå med en viss spänning jag satte borren i däcket, för att sedan sätta i sticksågen för att såga upp luckan.










Tillverkade en rostfri ram av vinkel och plattjärn som skulle staga upp däcket tjäna som upplag för luckan på tre sidor. Den fjärde sidan vilade luckan och ramen på det isolerade skott som utgjorde avbalkningen mot förpiken.











La ett lager divinysell i botten som isolering mot boutrymmet, plastade över och målade med topecoate. Peket monterades












Elverkets glade grävmaskinist Elring Mattson var i Kungshamn och jobbade och kom vägen om Sandbogen efter arbetets slut med sin traktorgrävare och lyfte upp motorn med hjälp av "snabeln". Det hade nog inte gått med nått annan., inne i hallen där takhöjden och utrymmet är begränsat. Armen till grävaggregatet kan han ju röra i alla riktningar. Motorn sattes på plats, och kopplades in.

Det var dags för sjösättning våren 2007.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar